POLECAMY

Motywacja do odchudzania – gdzie jej szukać? Nasze triki sprawią, że odnajdziesz motywację i już nigdy jej nie zgubisz

Kiedy pacjent przychodzi do dietetyka zazwyczaj dosłownie kipi motywacją. Prawdziwym sprawdzianem jest jednak poziom motywacji do odchudzania po 3-4 miesiącach, kiedy słabnie efekt nowości, a działania związane z dietą powinny zamienić się w rutynę.

Barbara Dąbrowska / 3 tygodnie temu
Motywacja do odchudzania – gdzie jej szukać? Nasze triki sprawią, że odnajdziesz motywację i już nigdy jej nie zgubisz fot. Fotolia

Wewnętrzna motywacja do odchudzania

Sekretem skutecznej motywacji do odchudzania jest znalezienie motywacji nazywanej w psychologii wewnętrzną. Motywacja wewnętrzna to, w kontekście żywienia, zazwyczaj czynniki związane ze zdrowiem, kondycją i samopoczuciem, które stanowią motor napędowy do działania bez względu na upływ czasu, czy porę roku.

Odchudzanie - 5 ważnych rad na początek

Przykłady wewnętrznej motywacji do odchudzania:

  • Schudnę, bo chcę sprawniej poruszać się bawiąc się z dziećmi.
  • Schudną, bo chcę dożyć sędziwego wieku w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej.
  • Schudnę, bo chcę poprawić wyniki badań, by, w przyszłości, nie zachorować na cukrzycę.

Kluczowe jest, by motywacja do odchudzania była osobista, powiązana bezpośrednio z tobą, twoimi emocjami i pragnieniami.

6 sposobów na to, jak się skutecznie motywować!

Zewnętrzna motywacja do odchudzania

Przeciwieństwem wewnętrznej motywacji do odchudzania, która jest kluczowa i konieczna by zapoczątkować trwały proces zmiany nawyków żywieniowych, jest zewnętrzna motywacja. Ten typ motywacji zazwyczaj „wystarcza” na krótko, bywa związany z wyglądem i często ma negatywny podtekst.

Przykłady zewnętrznej motywacji do odchudzania:

  • Schudnę, bo mąż mówi, że powinnam ważyć mniej.
  • Schudną, bo wszystkie koleżanki w pracy są szczuplejsze.
  • Schudnę, bo do 15 listopada (!!) muszę się wcisnąć w tą czerwoną kieckę.

Zauważ, że tu czynnikiem rozpoczynającym działania jest „coś” zewnętrznego: za mały ciuch, opinia innej osoby, wpływ otoczenia. Taka motywacja na dłuższą metę nie ma prawa działać, bo wraz z upływającym czasem, wzbudza irytację i rodzi bunt.

Bywa jednak tak, że odchudzanie rozpoczynasz z motywatorem zewnętrznym, który tu i teraz, dziś (nie jutro!) zachęca cię do działania, ale w trakcie zmiany nawyków żywieniowych odnajdujesz także motywację wewnętrzną do odchudzania. Dzieje się tak przeważnie, kiedy zobaczysz poprawiające się wyniki badań, gdy bez zadyszki zaczynasz dobiegać do autobusu, a buty łatwiej jest zawiązać, bo brzuch mniejszy. Dostrzegasz sens swoich działań.

Wsparcie motywacji do odchudzania

Motywacja wewnętrzna jest silniejsza, ale i ona wymaga wsparcia. Przygotowaliśmy dla ciebie listę trików motywacyjnych, które warto wykorzystać, by konsekwencje przejść przez kurację odchudzającą. Na tym jednak nie koniec! Silna motywacja pozwala ci także utrzymać zdrowe nawyki żywieniowe, których się nauczyłaś przez kolejne lata życia, które odzyskałaś.

Uważaj na wszystko albo nic

Będziesz popełniać błędy – to pewne, dlatego przygotuj się na nie już na początku odchudzania. Obiecaj sobie, że każdego dnia zrobisz wszystko, co w twojej mocy, by realizować zmiany w żywieniu,. Jeśli zaś zdarzy ci się potknięcie, wstaniesz, otrząśniesz się i pójdziesz dalej. Nie warto stosować zasady wszystko albo nic. „Nie udało mi się zjeść o 13, to już trudno rzucam tą dietę”. Słyszysz jak to absurdalnie brzmi? Jednak wiele osób tak robi. Kiedy i tobie zdarzy się myśleć zero-jedynkowo porozmawiaj ze sobą na głos, to pomaga.

Poszukaj wsparcia w specjaliście…

Dobry dietetyk będzie cię wspierał motywacyjnie. Tą motywacją jest ciepłe słowo, ale przede wszystkim dawka wiedzy, która pozwoli ci zrozumieć procesy fizjologiczne zachodzące w twoim ciele. Kiedy wiesz i rozumiesz, kiedy oraz dlaczego może nastąpić np. zatrzymanie spadku masy ciała w trakcie kuracji odchudzającej, łatwiej ci będzie przetrwać ten trudny czas.

Dobry dietetyk - czyli jaki? 10 ważnych cech profesjonalisty

…i w bliskiej osobie

Powiedz bliskiej osobie o swoich planach. Poproś o wsparcie, ale nie tylko słowne. Liczy się wspólne działanie. Właśnie z tego powodu skutecznie i bez efektu jo-jo chudną te osoby, którym udało się zachęcić całą rodzinę do zmiany nawyków żywieniowych.

Ustal cel mierzalny, nie abstrakcyjny…

Z pomocy dietetyka warto także korzystać po to, by znać cel odchudzania: konkretny, mierzalny i możliwy do osiągnięcia w danym przedziale czasowym. Postęp zawsze motywuje. Najlepszym monitoringiem kuracji odchudzającej jest regularna analiza składu ciała, która pokazuje spadki w tkance tłuszczowej.

...ale nie patrz tylko na cyfry.

Cyfry to nie wszystko! Waga nie spada? Zastanów się, co możesz robić lepiej, ale nie porzucaj działań, bo w tym tygodniu było gorzej. Zawsze pamiętaj o najsilniejszej motywacji wewnętrznej do odchudzania i celu długoterminowym: dobrym, zdrowym życiu!

Naucz się odpierać życzliwe zachęty

Kiedyś ktoś po raz kolejny w ciągu 30 minut zachęca cię do zjedzenia kawałka szarlotki podziękuj życzliwie przejmując pełną odpowiedzialność za swoją decyzję. Mów: nie chcę zjeść tej szarlotki. Nie używaj słów nie mogę, bo się odchudzam.W tym komunikacie podświadomie nie przejmujesz kontroli na swoimi działaniami.

Motywacja to nie wszystko

Będę to powtarzać do znudzenia! Motywacja to nie wszystko! W odchudzaniu najważniejsze jest przygotowanie: dobrze zaopatrzona kuchnia, czas poświęcony na gotowanie i mądre zakupy. Bez tego nawet najsilniejszy motywator nie zadziała!

Codziennie motywujemy do zmiany nawyków żywieniowych! Sprawdź dział Dieta i fitness!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)