POLECAMY

Sprawdź jak powinnaś się ważyć, by nie wpadać w popłoch przy każdej zmianie masy ciała.

Czy potrafisz prawidłowo dokonać pomiaru masy ciała? Poznaj najważniejsze zasady ważenia się, aby uniknąć zaskoczenia i rozczarowania.

Barbara Dąbrowska / 6 miesięcy temu
Sprawdź jak powinnaś się ważyć, by nie wpadać w popłoch przy każdej zmianie masy ciała. fot. Fotolia

Zanim przeczytasz ten tekst zapamiętaj proszę i powtarzaj to sobie tak długo aż się utrwali. Z dnia na dzień nie można przytyć w kilograma w tkance tłuszczowej. Musiałabyś zjeść dodatkowe 7000 kcal! Wszystkie wahania następujące i wycofujące się dzień po dniu to zmiany w zawartości płynów, które nie są trwałe!

Kiedy?

Weź do ręki kalendarz i zaznacz maksimum cztery daty w miesiącu, w których będziesz się ważyć. Najlepiej, byś ważyła się raz w tygodniu, np. w środę. Jeśli sprawdzasz masę ciała w niedzielę, po sobotniej imprezie, może się okazać, że zatrzymałaś płyny (ach ten alkohol!).

Zwróć uwagę, że na kilka dni przed miesiączką, i przez pierwsze 2-3 dni menstruacji, wskazania wagi mogą być wyższe. Progesteron, którego twoje ciała wydziela w tym czasie więcej, wywołuje magazynowanie wody. To przejściowe!

Rozważania dietetyka: czy biczujesz się wagą?

Jak?

Najlepiej jest ważyć się rano, jeszcze przed śniadaniem. Koniecznie zdejmij ubranie i oddaj mocz przed pomiarem. Rozważ kupno prostego, domowego analizatora składu ciała, który pokaże również zmiany w tkance tłuszczowej. To szczególnie ważne, gdy się odchudzasz, bo racjonalne odchudzanie zawsze powinno się wiązać z utratą zapasowej tkanki tłuszczowej.  Coraz powszechniejsze jest zjawisko tzw. „skinny-fat” (szczupły grubas). U osób mało aktywnych fizycznie zdarza się, że masa ciała pozostaje w normie, przy jednoczesnej zbyt wysokiej % zawartości tkanki tłuszczowej. Cena dobrego, domowego analizatora mieści się w granicach 200-400 zł. Uważaj! Analizy składu ciała nie powinno się wykonywać w ciąży. Pomiar może być nieadekwatny także, jeśli w wyniku urazu miałaś wbudowaną dużą śrubę w kości.

Jak jest związek między BMI a obwodem szyi?

Weź pod uwagę!

Trening

Jeśli poprzedniego dnia spociłaś się porządnie organizm może próbować nadrobić straty zatrzymując płyny. Efekt: wyższa masa ciała!

Dietę

Jeśli wieczorem, w dniu poprzedzającym ważenie, zjadłaś fast-food, słone danie, czy przekąski typu chipsy, paluszki twoja masa cała może być wyższa. Dzieje się tak, ponieważ sól nasila zatrzymywanie wody.

Wypróżnienie

Na twoją masę ciała może mieć wpływ także czas od ostatniego wypróżnienia. Jeśli dokuczają ci zaparcia cyfra na wadze będzie zawyżona.

Sprawdź, jak zdrowo i skutecznie schudnąć!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)