Ile kalorii spalam w ciągu doby?

W żywym organizmie zachodzi szereg procesów, które wymagają nakładu energii, która wytwarzana jest podczas spalania. Ile kalorii spalamy w ciągu doby? Zobaczcie!

W żywym organizmie zachodzi szereg procesów, które wymagają nakładu energii, która wytwarzana jest podczas spalania. Ile kalorii spalamy w ciągu doby? Zobaczcie!

Ile kalorii spalam w ciągu doby?

Fot. Fotolia

W żywym organizmie zachodzi szereg procesów energetycznych, polegających na rozkładzie związków dostarczanych z pożywieniem (katabolizm, spalanie) oraz na syntezie związków chemicznych tj. enzymy, białka (anabolizm). Wszystkie procesy syntezy wymagają nakładu energii, która wytwarzana jest podczas spalania. Całość tych przemian biochemicznych nazywamy przemianą materii, lub po prostu metabolizmem.

Jaką mam przemianę materii?

Chcąc dowiedzieć się jaką mamy przemianę materii musimy obliczyć przynajmniej dwie wartości. Podstawową przemianę materii czyli PPM oraz ponadpodstawową przemianę materii, na która składa się swoiste dynamiczne działanie pożywienia oraz ilość energii zużytej podczas codziennych zajęć. W najprostszy sposób PPM obliczamy poprzez pomnożenie masy ciała w kg przez 24 godziny:

PPM/dobę = 1 kcal * 24h * masa ciała

Na przykład PPM u osoby ważącej 60 kg wynosi 1440 kcal. Oznacza to, że tyle kalorii zużywa jej organizm na podstawowe procesy życiowe tj. oddychanie, pracę serca, układu pokarmowego, nerwowego, krążenie krwi, wzrost i utrzymanie stałej temperatury ciała- jeżeli znajduje się w korzystnych tzn. neutralnych warunkach.

PPM wzrasta zimą, latem, w czasie ciąży, choroby lub chociażby w stanach stresowych. PPM spada w stanie niedożywienia i głodu, dlatego tak ważne jest utrzymywanie na stałym poziomie PPM podczas odchudzania. Głodzenie się obniża tempo metabolizmu i wolniej spalamy nagromadzone, zbędne kilogramy.

Takie czynności jak chodzenie, noszenie, sprzątanie a nawet śpiewanie i rysowanie są dla naszego organizmu wydatkiem energetycznym. Im nasza aktywność jest większa, tym większa jest nasza ponadpodstawowa przemiana materii. Dla przykładu podczas jednej godziny snu osoba ważąca 60 kg zużywa 56,4 kcal, natomiast podczas godzinnego spaceru ok. 171-240 kcal.

Aby łatwiej było określić całkowity metabolizm stosuje się współczynniki aktywności fizycznej, które wynoszą:

  • 1,4-1,5 - dla osób o małej aktywności fizycznej
  • 1,7 – dla osób o umiarkowanej aktywności fizycznej
  • 2,0 – dla osób o dużej aktywności fizycznej

Ile kalorii spalam w ciągu dnia?

Wystarczy pomnożyć PPM przez współczynnik aby dowiedzieć się ile kalorii średnio spalamy w ciągu całego dnia.

Dla przykładu: osoba o umiarkowanej aktywności fizycznej, ważąca 60 kg spala w ciągu doby 2448 kcal. Jest to jej CPM, czyli całkowita przemiana materii.

CPM/dobę = 24h * 60kg * 1,7 = 2448 kcal
 

SKOMENTUJ (55)
Jak i gdzie bezpiecznie kupować suplementy?
KOMENTARZE (55)
Gość We-Dwoje.pl/11 miesięcy temu
gó**o metabolizm jest uwarunkowany przez naszą codzienną aktywność oraz dietę, osoba która waży 100 kg i ćwiczy codziennie i je 1000 kalorii, po zjedzeniu 2000 kalorii just like that, przytyje nagle o kilogram, bo organizm broni się przed nagłą utratą energii dlatego przystosowuje się do większej oszczędności. Metabolizm potrafi bardzo szybko spaść w przeciwieństwie do naszej wagi, za to bardzo powoli się regeneruje, więc wychodząc z niskokalorycznej diety, należy robić to stopniowo tygodniami. Dobrym sposobem na przyśpieszenie spalania, jest wypicie kawy, do śniadania i zrobić sobie 30-60 minutowy trening z samego rana. Na moim przypadku świetnie to działa, czasami nawet zjem sobie pizzę lub pączka, ale moja waga nie wzrasta, bo odpowiednio dobieram inne posiłki aby nie przekraczać 1000-1200 kalorii dziennie. Ważne jest też ograniczenie węglowodanów do minimum(ryż, makaron, ziemniaki,pieczywo), ale na śniadanie warto zjeść go kilka gram(np. kromkę czarnego chleba) aby pobudzić organizm do pracy w połączeniu z kawą stawia metabolizm na nogi. Ostatni posiłek najlepiej o 16 max 17, chociaż ja kończę na obiedzie który zawsze zrobię sobie na 14:00 Minimalizacja cukrów, podobno cukry nie są nam potrzebne, co jest bzdurą, jeżeli zaniedbamy dostawę cukru (chociaż raz w tygodniu kilka gram, lub kilka razy w tygodniu owoc) to możemy zasłabnąć, niby dietetycy mówią, że nie nie, a cukier potrzebny jest do wytwarzania glukozy, która odpowiada za poprawne funkcjonowania przede wszystkim mózgu. I najważniejsze, nie katujcie się, jeżeli zjedliście 500 kalorii a jest już 16:00 i nie jesteście głodni, to zjedźcie chociaż te 300-400, ponieważ głodówka ma dwie wady: - na drugi dzień schudniecie na 3 przytyjecie, efekt: demotywacja - chodzenie o 20 z głodnym brzuchem nie jest przyjemne i często skłania nas do sięgnięcia po przekąskę, wtedy trzeba się wykazać prawdziwą siłą, a nie każdy jest przyzwyczajony do wymagania od siebie więcej. Jestem facetem, 3 tygodnie temu ważyłem 117 kg, teraz ważę ledwo poniżej 110, tj każdego tygodnia traciłem 2-2,5 kg na wadze używając i stosując się do tej wiedzy, nie wierzcie w żadne tabletki tylko uwierzcie w siebie, prze de mną jeszcze długa droga, ale po tych 3 tygodniach jestem tak przyzwyczajony do mojego stylu życia, że jedząc 1000 kalorii dziennie nie odczuwam głodu co z tym idzie maleje prawdopodobieństwo, ze za kilka miesięcy będę chciał wrócić do nieodpowiedzialnego żywienia i pasywnego trybu życia. Powodzenia Ps mam niedoczynność tarczycy, więc bez wymówek i do pracy, nie wiem jeszcze jak jest po chudej stronie, ale wydaje mi się, że warto :)
Gość We-Dwoje.pl/3 lata temu
JACY DEBIDLE TUTAJ PISZA , W AFRYCE NIE MAJA TAKICH PROBLEOW, BO JEST GŁÓD -- OSŁY KAPUŚCIANE TAM CHCĄ JEŚĆ, A TUTAJ GŁUPOLE SIĘ GŁODZĄ , , MACIE COS Z GŁOWAMI NIE TAK , PORPSTU JEDZCIE NORMALNIE TO WAM D...Y NIE POROSNA BABY , ROSTE JAK DRUT
TrustedCosmetics/rok temu
Wszystko zależy od tego co i ile jemy oraz czy uprawiamy sport!
POKAŻ KOMENTARZE (55)