POLECAMY

Dlaczego warto uprawiać nordic walking?

Największą zaletą nordic walking jest to, że w trakcie treningu pracuje około 90% mięśni. Nordic walking może uprawiać każdy: osoby sprawne i po przebytych urazach, sportowcy, seniorzy i kobiety w ciąży. Jest też świetną formą aktywności dla ludzi z dużą nadwagą.

Skąd się wziął nordic walking?

Marsz z kijami jest formą aktywności niezwykle przypominającą narciarstwo biegowe. Takie są bowiem korzenie nordic walking.  Narciarze biegowi w sezonie letnim budowali swoją siłę i wytrzymałość poprzez tzw.  ski walk. Nasza mistrzyni olimpijska – Justyna Kowalczyk  – także w lato trenuje z kijami. Sama mówi: „To mój najtrudniejszy trening w całym roku”. Niektórych może to dziwić, ponieważ marsz z kijkami wygląda niepozornie…

Na podstawie ski walk Skandynawowie stworzyli nową dyscyplinę pod nazwą nordic walking, którą po raz pierwszy zaprezentowano w 1997roku. Finowie szybko zarazili nową pasją kraje ościenne, a także kraje Ameryki Północnej i Europę.

Trzy poziomy treningu

Nordic walking można uprawiać na trzech różnych poziomach:

  • Pierwszy z nich to poziom zdrowotny, dostępny dla każdego, kto chce po prostu  dbać o siebie. Warunkiem jest oczywiście prawidłowo dobrany sprzęt oraz systematyczny trening prowadzony pod okiem specjalisty.
  • Drugi poziom to tzw. poziom  fitness. Na tym poziomie są wymagane już pewne umiejętności ruchowe i koordynacyjne zdobyte chociażby podczas uprawiania innych dyscyplin sportowych.
  •  Trzeci poziom  to poziom sportowy przeznaczony dla sportowców wyczynowych.

Jak widać nordic walking daje szereg możliwości i wydaje się, że marsz z kijami mogą uprawiać wszyscy. Czy rzeczywiście tak jest?

Zobacz też: Kto może uprawiać nordic walking?

Zalety nordic walking

Trening nordic walking opiera się na naturalnych ruchach człowieka. Marsz z kijami urozmaica i czyni zwykły chód  o wiele bardziej efektywnym. W czasie treningu uruchamiane są górne partie ciała, a przez to podczas aktywności pracuje ok. 90% mięśni. Dzięki temu ta dyscyplina jest  doskonała dla ludzi  pracujących przy biurku (w czasie marszu z kijami ćwiczą m.in. mięśnie kończyn górnych, szyi i barków, które w ciągu dnia pozostają w pozycji statycznej i często są nadmierne napięte).

Kij daje także możliwość odciążenia kończyn dolnych. Dla ludzi z nadwagą czy z problemami ortopedycznymi (bóle stawów kończyny dolnej, ból kręgosłupa) często może to być jedyna dostępna forma aktywności, która może przyczynić się do przerwania błędnego koła bólu. Bieg w przypadku tych osób może niekorzystnie wpływać na stawy, które będą nadmiernie obciążone. Odciążenie dzięki kijkom w momencie wybicia (faza chodu) sprawia, że przeciążenie stawów jest zniwelowane do minimum. Dodatkowo  ruch połączony z odpowiednią dietą może sprawić, że waga zacznie spadać.

Nordic walking jest także bardzo często stosowany jako forma rehabilitacji kardiologicznej (np. po zawale serca). Poprawia bowiem tolerancję na wysiłek i ogólną sprawność systemu krążenia .

Jak widać nordic walking może być uprawiany przez wszystkich:

  • w pełni sprawnych jako uzupełnienie treningu (aktywny odpoczynek po dyscyplinie wiodącej),
  • wracających do formy bądź zdrowia, po przebytych kontuzjach ortopedycznych czy incydentach kardiologicznych (zawał, nadciśnienie tętnicze),
  • ludzi z nadwagą,
  • kobiet w trakcie i po ciąży,
  • ludzi starszych (dzięki kijom zwiększone jest dodatkowo poczucie bezpieczeństwa),
  • sportowców.

Ponadto nordic walking można uprawiać bez względu na warunki atmosferyczne (przez wszystkie pory roku), w grupach bądź indywidualnie.

Dobrze dobrany trening i sprzęt (często na ulicach widać ludzi maszerujących z kijami trekkingowymi a nie do nordic walking!) są gwarancją sukcesu.

Zobacz też: Czy Nordic Walking Cię odchudzi?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)