POLECAMY

Dieta sokowa ma odchudzać i oczyszczać z toksyn? Sprawdź, jak jest naprawdę!

Dieta sokowa ma swoje korzenie w modnym juicingu (od ang. słowa juice – sok), który uznawany jest za jedną z metod na detoks organizmu. Nie wszystko, co popularne jest dobre dla każdego. Sprawdź, kiedy warto zastosować dietę sokową.

Barbara Dąbrowska / 2 miesiące temu
Dieta sokowa ma odchudzać i oczyszczać z toksyn? Sprawdź, jak jest naprawdę! fot. Fotolia

Dieta sokowa opiera się na świeżo wyciskanych sokach z warzyw i owoców. Ta dieta odchudzająca bywa też nazywana dietę koktajlową. W tej wersji dopuszcza się, poza warzywami i owocami, także inne dodatki do posiłków płynnych np. orzechy, „mleka” (napoje) roślinne, niewielkie ilości dodatków zbożowych, czy kefir.

Podstawową zasadą diety sokowej/koktajlowej jest wypijanie przez cały dzień wyłącznie soków/koktajli. W internecie możecie spotkać się z propozycjami jednodniowej diety sokowej oczyszczającej lub kilkudniowego programu odchudzająco-detoksykującego.

Czy stosowanie soków warzywnych i owocowych na odchudzanie to dobry pomysł?

8 przepisów na dietetyczne koktajle

Plusy diety sokowej

  1. Przeciwutleniacze w warzywach i owocach są lepiej przyswajalne, gdy wypijamy je w formie soku, a nie zjadamy w postaci stałej. Związki te działają silniej, gdy zostaną uwolnione z połączeń komórkowych.
  2. Soki są bardzo dobrym źródłem witamin rozpuszczalnych w wodzie (kwas foliowy, witamina C, witaminy z gr.B).
  3. Dieta sokowa jest jedną z diet płynnych, które powodują silne obkurczanie żołądka, dlatego stanowi dobry wstęp do właściwej diety odchudzającej, redukcyjnej.
  4. Dieta sokowa to dobra propozycja na lato, gdy dostępne są różnorodne, świeże warzywa i owoce. Soki są smaczne i łatwe w transporcie, dobrze nawadniają.

5 najczęstszych mitów o sokach

Minusy diety sokowej

  1. Dieta sokowa jest dietą niepełnowartościową. Zawiera niewielkie ilości białek, węglowodanów i tłuszczów, dlatego stosując dietę sokową będziesz pozbawiona energii.
  2. Soki zawierają znacznie mniej błonnika pokarmowego niż całe warzywa/owoce. Z tego powodu są mniej sycące.
  3. Dieta sokowa, bazująca przede wszystkim na sokach owocowych, dostarcza dość dużej ilości cukrów prostych, co skutkuje gwałtownymi skokami glukozy we krwi i dużymi wyrzutami insuliny. Jeśli pijesz soki często możesz przez to zatrzymać spalanie tkanki tłuszczowej.
  4. W trakcie stosowania diety sokowej twoja aktywność fizyczna będzie mniejsza. Dlaczego? Będziesz miała mniej siły niż zazwyczaj, ponieważ dieta sokowa jest bardzo niekaloryczna (czasem to tylko 800-900 kcal/dobę).
  5. Dieta sokowa stosowana przez dłuższy czas wywołuje nie tylko spalanie tkanki tłuszczowej, ale także mięśni, ponieważ organizm pozbawiony jest źródeł białka.
  6. Dieta sokowa może prowadzić do spadku tempa metabolizmu. Organizm przestawia się w „tryb oszczędnościowy”, a potem po powrocie do normalnego żywienia następuje efekt jo-jo.
  7. Dieta sokowa nie oczyszcza, wręcz przeciwnie, może skutkować uwolnieniem do krwioobiegu dużej ilości związków toksycznych rozpuszczalnych w tłuszczach, które zgromadziłaś w tkance tłuszczowej.

Dieta sokowa efekty

Jak widzisz dieta sokowa ma więcej minusów niż plusów, dlatego odradzamy ci jej stosowanie przez czas dłuższy niż jeden dzień. Efekty w postaci spadku masy ciała są co prawda szybkie, ale wynikają między innymi ze spalania mięśni. Jednodniowa dieta sokowa jest dobrym sposobem na odciążenie układu pokarmowego i obkurczenie żołądka, jednak nawet w tej wersji mogą ją stosować wyłącznie osoby zdrowe.

Bezwzględnym przeciwwskazaniem do stosowania diety sokowej są cukrzyca, choroby układu krążenia, ciąża, karmienie piersią oraz wszystkie poważne choroby przewlekłe w okresie zaostrzeń. Diety tej nie powinny rozpoczynać także te z was, które intensywnie trenują. To sposób żywienia nieodpowiedni dla dzieci oraz młodzież.

Czym wyciskać soki?

Jeśli świadoma plusów i minusów zechcesz spróbować soków na odchudzanie pamiętaj, że bardzo ważny jest sprzęt za pomocą którego wyciskasz soki warzywne oraz owoce. Najlepiej by była to wyciskarka wolnoobrotowa, która nie podnosi temperatury warzyw/owoców w trakcie wyciskania i tym samym ogranicza starty składników odżywczych.

Koktajle odchudzające

Bezpieczniejszą wersją diety sokowej jest dieta koktajlowa (w tym popularna zielona dieta koktajlowa, gdzie bazą koktajli są szpinak i jarmuż). Komponując koktajle możesz dodawać do nich także (poza warzywami/owocami):

  • produkty węglowodanowe: np. ugotowaną kaszę jaglaną, płatki owsiane, ugotowaną kaszę gryczaną,
  • produkty białkowe: np. „mleka” (napoje) roślinne, kefir, jogurt naturalny,
  • różne gatunki orzechów i pestek,
  • niewielkie ilości olei roślinnych,
  • imbir, kurkuma, cynamon, maca, spirulina i inne superfoods.

Takie koktajle mogą być bazą diety odchudzającej, a jednocześnie, odpowiednio skomponowane, stanowią pełnowartościowy posiłek i obkurczają żołądek.

Koktajle odchudzające przepisy

7 przepisów na koktajle odchudzające, na każdy dzień tygodnia

Dieta sokowa przepisy

10 pomysłów na soki od Beaty Pawlikowskiej

 

Modna dieta? Sprawdź, co o niej sądzimy!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)