Dieta rozdzielna dr. Haya + audio-komentarz dietetyka

Koniec z tradycyjnym schabowym z ziemniakami i kapustą. Jeśli chcesz schudnąć, stosuj się do diety rozdzielnej i podziel swój posiłek!

fot. Panthermedia
Dieta rozdzielna jest bardzo popularna w USA. Wymyślił ją na początku XX w. dr William Howard Hay. Obserwując swoich pacjentów, odkrył związek między chorobami serca, układu krążenia i zaburzeniami trawiennymi a stosowaną przez nich dietą. Po przestudiowaniu wielu badań na ten temat stworzył własny system odżywiania, dzięki któremu można pozbyć się wielu dolegliwości zdrowotnych i odzyskać prawidłową wagę.

Co możesz osiągnąć dzięki diecie?

Teoria dr. Haya w diecie rozdzielnej opiera się na założeniu, że cała żywność dzieli się na dwie podstawowe grupy: białkową i węglowodanową. Produkty z obydwu grup są inaczej trawione przez organizm (m.in. wymagają innych enzymów). Dlatego nie należy ich łączyć w trakcie jednego posiłku. Obciąża to bowiem układ trawienny i sprzyja m.in. przybieraniu na wadze. Dr Hay wyróżnia jeszcze jedną grupę: produkty neutralne, które można jeść zarówno z białkami, jak i węglowodanami.

Dieta rozdzielna - 3 grupy produktów

Jeśli chcesz stosować dietę rozdzielną, musisz wiedzieć, w których pokarmach dominują białka, w których węglowodany, a które są neutralne.

Białka
  • mięsa gotowane i pieczone - rolada, gulasz, kotlety mielone, schab pieczony
  • wędliny - metka, kabanosy, szynka gotowana i kiełbasa drobiowa
  • gotowane ryby i owoce morza - dorsz, łosoś, okoń, halibut, makrela, tuńczyk, pstrąg i flądra, małże, krewetki, raki, homary
  • wyroby sojowe - sos sojowy, tofu, pasztet sojowy
  • jajka
  • mleko i żółte sery - parmezan, edamski, ementaler czy tylżycki
  • napoje - herbaty owocowe, wytrawne wino, soki owocowe
  • owoce jagodowe oprócz czarnych jagód (czyli truskawki, maliny i jeżyny)
  • kwaśne jabłka, gruszki
  • owoce pestkowe - morele, brzoskwinie, wiśnie
  • winogrona
  • owoce cytrusowe - pomarańcze i grejpfruty
  • owoce egzotyczne (oprócz bananów, świeżych fig i daktyli)
Węglowodany
  • zboża - pszenica, żyto, ryż
  • pieczywo, makaron i kasze
  • ziemniaki
  • kruche i słodkie jabłka
  • miód
  • mąka ziemniaczana
Żywność neutralna
  • tłuszcze - oleje, miękka margaryna, masło 
  • jogurt, kwaśna śmietana, twarożek, maślanka, kwaśne mleko i kefir
  • surowe lub wędzone wędliny
  • surowe mięso - tatar
  • surowe, marynowane lub wędzone ryby
  • warzywa - brokuły, kalafior, buraki, brukselka, kiszona kapusta, seler, szpinak, pomidor, marchewka, cebula, cykoria, świeża kukurydza, szparagi
  • grzyby
  • kiełki i zarodki
Zioła i przyprawy
  • orzechy i nasiona
  • bulion warzywny
  • herbaty ziołowe
  • żółtko

Kto może stosować dietę rozdzielną?

Doktor Hay stworzył swoją dietę z myślą o pokonaniu choroby nerek. Ale mogą ją stosować właściwie wszyscy. Jest polecana zwłaszcza osobom z nadwagą, chorobami serca i układu krążenia, nadciśnieniem oraz nadkwasotą żołądka. Pomaga również łagodzić migreny, dolegliwości okresu przekwitania, a także napięcie nerwowe. Dieta służy również doskonale tym, którzy lubią jeść często, ale lekko. Masz więc gwarancję, że w trakcie jej stosowania nie będziesz głodna. Aby dieta rozdzielna była skuteczna, musisz pamiętać jednak o jej kilku zasadach.

Zasady diety rozdzielnej

1. Przygotuj się Nim przestawisz się na dietę rozdzielną, zaplanuj dzień przejściowy. Pobudzisz przemianę materii i oczyścisz organizm. Tego dnia pij dużo płynów, najlepiej niegazowanej wody mineralnej lub herbat ziołowych. Jedz w dowolnych ilościach sezonowe warzywa (surowe, gotowane lub duszone) albo owoce (oprócz bananów, świeżych fig i daktyli).
2. Nie spiesz się Podczas posiłków przeżuwaj dokładnie każdy kęs. Dzięki temu pożywienie zostanie szybciej strawione, a do mózgu zdąży dotrzeć sygnał o tym, że jesteś najedzona. To też ważny element diety rozdzielnej.
3. Jedz regularnie Nie opuszczaj żadnego posiłku. Powodem nadwagi często są zbyt długie przerwy w jedzeniu, co powoduje napady wilczego głodu.
4. Dużo pij Co najmniej 1,5–2 litry płynów dziennie. Najlepiej, żeby to była niegazowana woda mineralna.
5. Zachowaj umiar Ogranicz bardzo słone i słodkie potrawy. Jeśli masz ochotę na słodycze, zjedz trochę musli.

Dieta rozdzielna - zalety i wady diety dr. Haya

+ Oczyszczanie. Dieta rozdzielna pomaga pozbyć się z organizmu toksyn, dlatego poleca się ją zwłaszcza palaczom i osobom pijącym dużo kawy.
+ Zastrzyk energii. Jadłospis gwarantuje dobre samopoczucie.
+ "Podkręcenie" metabolizmu. Dieta przyspiesza przemianę materii.
+ Dobroczynny wpływ na żołądek. Dzięki diecie rozdzielnej pozbędziesz się zgagi i nadkwasoty żołądka.
+ Rozsądek. Chudnięcie nie jest gwałtowne i nie wiąże się z utratą mięśni.

– Niewygoda. Trzeba pamiętać, jakich produktów nie wolno łączyć. To dość kłopotliwe, zwłaszcza gdy jesz na mieście.
– Czasochłonność. Każdy kęs trzeba dokładnie żuć, nie można się spieszyć.
– Senność. W trakcie diety nie wolno pić nie tylko kawy, ale nawet herbaty. Jeśli do tej pory piłaś dużo napojów z kofeiną, na początku możesz czuć się senna.
– Dodatkowe wymagania. Dieta nie odchudzi, jeśli nie będziesz się więcej ruszać. Musisz regularnie maszerować lub ćwiczyć przez pół godziny dziennie.

Dieta rozdzielna - przykładowy jadłospis

Śniadanie:
Możesz wybrać posiłek węglowodanowy, białkowy lub owocowy.
  • węglowodanowy: kromka chleba razowego z plasterkiem sera camembert
  • białkowy: jajko sadzone lub gotowane, pomidor
  • owocowy: owoce sezonowe w dowolnej ilości
Obiad:
Musi być węglowodanowy lub białkowy:
  • węglowodanowy: porcja warzyw i 50 g ryżu, makaronu lub ziemniaków
  • białkowy: 100 g ryby lub mięsa z warzywami
Podwieczorek: Owocowy lub warzywny
Kolacja: Wyłącznie posiłek węglowodanowy

Lista zakupów

Kiedy tylko możesz korzystaj z naturalnych i świeżych produktów, zwłaszcza sezonowych warzyw i owoców. Mają znacznie większą wartość odżywczą niż przetworzone dania z dużą ilością konserwantów i barwników:
* mięso i ryby - staraj się kupować świeże mięso i ryby, a nie gotowe wędliny. Schab upieczony w domu jest lepszy od najchudszej szynki.
* owoce i warzywa - wszystkie dostępne w sezonie
* produkty zbożowe - gruboziarnista kasza, np. gryczana, pęczak
* tłuszcze - najlepsze są oleje tłoczone na zimno, np. rzepakowy, lniany i oliwa z oliwek extra virgin
* napoje - postaraj się kupować jak najwięcej wody i herbat ziołowych. Należą do grupy neutralnej, więc można je pić po każdym rodzaju posiłku

Ważne wskazówki w diecie rozdzielnej

* Na dietę rozdzielną przestawiaj się stopniowo, obserwuj swoje reakcje i nie zmuszaj się do niczego.
* Codziennie rano na czczo wypijaj szklankę wody. Nie pij jednak w trakcie posiłków.
* Od święta możesz pozwolić sobie na szklankę piwa (do posiłku węglowodanowego) lub wina (do dania białkowego).
* Ogranicz jedzenie mięsa do 2–3 porcji tygodniowo.
* Unikaj białej mąki, cukru i słodzików, suszonych roślin strączkowych, czarnej kawy, herbaty, kakao, mocnego alkoholu i gotowych dań.
* Owoce jedz tylko rano.
Jeśli będziesz miała na nie apetyt po obiedzie, zjedz banana.

napisane na podstawie tekstu zamieszczonego w dwutygodniku Przyjaciółka
Już jest! Trening Tomka Choińskiego na DVD
SKOMENTUJ (41)
KOMENTARZE (41)
ankietamgr/rok temu
Bardzo proszę osoby, które stosują/ stosowaly dietę niełączenia (rozdzielną) o krótkie wypełnienie ankiety. Ankieta służy tylko i wyłącznie celom naukowym (praca magisterska), serdecznie proszę o pomoc. Link do ankiety survio.com/survey/d/H0A9T2D3L6E7R9T1G
krzysiu/rok temu
witam wszystkich jest jeden problem , że w 100 g jogurtu/ mleka jest 4 g węglowodanów i 4 g białka ? proszę o pomoc. Pozdrawiam zainteresowanych dietą Hay"a
kololowy majtek/rok temu
dieta dobra.. idealna dla każdego , polecam
POKAŻ KOMENTARZE (41)