Hit! Dieta odchudzająca dla całej rodziny

Nie możesz dopiąć sukienki, mężowi coraz bardziej zaokrągla się brzuch, a dziecko ciągle je słodycze? Dość tego! Zacznijcie działać!

Hit! Dieta odchudzająca dla całej rodziny fot. Fotolia

Choć na pewno wiesz, jakie zagrożenia niesie za sobą otyłość, przymykasz oko na rosnące brzuchy dzieci i nastolatków. Statystyki są jednak przerażające! Z najnowszych badań wynika, że polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. W ciągu ostatnich 20 lat trzykrotnie wzrosła liczba dzieci z nadwagą. Wniosek? Zaczynamy deptać po piętach Amerykanom!

Jakie błędy żywieniowe najczęściej popełnia cała rodzina?

  • Jemy za dużo i za słodko No bo jak możemy odmówić sobie kawałka ciasta do popołudniowej, szybkiej kawy w pracy? Albo jak odmówić dziecku batonika do drugiego śniadania?
  • Spieszymy się z jedzeniem Najczęściej wybieramy gotowe, przetworzone i ubogie w wartości odżywcze produkty. I tym samym faszerujemy nasze dzieci, bowiem w domu nie czeka na nie żaden obiad.
  • Prowadzimy siedzący tryb życia Dzieciaki siedzą przed komputerem, a my... niejednokrotnie przed telewizorem.
Dzieci bacznie nas obserwują i idą w nasze ślady! Jeśli sami nie schodzimy z kanapy albo nie rozstajemy się z lodami i ciasteczkami, pouczanie, że fast foody i siedzenie przed telewizorem jest szkodliwe, nie pomoże. Trzeba zmienić taktykę.

Dlaczego polskie rodziny regularnie tyją?

W odchudzaniu cudów nie ma, są tylko liczby – w zależności od wieku, stylu życia i wykonywanej pracy możemy jeść określoną ilość kalorii na dobę. Każda nadprogramowa kaloria odkłada się systematycznie w naszym ciele w postaci tłuszczu. 7000 niewykorzystanych kcal to kilogram sadełka.

Jeśli dziecko potrzebuje 2000 kcal na dobę, a zjada 2500, to łatwo policzyć jak szybko tyje. Chyba że pójdzie pograć w piłkę albo na rolki. Odchudzanie w pojedynkę jest trudne, ale już w parze (lub rodzinie) o wiele prostsze. Wzajemna motywacja i rywalizacja potrafią czynić cuda.

Zasady diety dla całej rodziny

Zasada numer 1: jeśli chcecie schudnąć, musicie jeść!
Często i mało, najlepiej 5 posiłków dziennie.

Zasada numer 2: zróbcie remanent w kuchni i lodówce
Zastąpcie: białe pieczywo – razowym lub żytnim, słodzone płatki śniadaniowe – owsianką, parówkę – jajkiem, paluszki rybne – pieczoną rybą, makaron pszenny – pełnoziarnistym, śmietanę – jogurtem, smażone mięsa – pieczonym lub gotowanym, pierogi lub kopytka – kaszą gryczaną, jęczmienną lub jaglaną, chipsy – orzechami, pestkami dyni lub słonecznika, cukierki – świeżymi lub suszonymi owocami, cukier – miodem, syropem z agawy lub ksylitolem, wieprzowinę – indykiem, nadmiar soli – świeżymi ziołami, frytki – gotowanymi lub pieczonymi ziemniakami, czarną herbatę - zieloną, owocową lub ziołową, napoje gazowane – sokami naturalnymi bez dodatku cukru.

Zasada numer 3: przeprowadźcie analizę stylu życia waszej rodziny
Żeby odnaleźć przyczynę nadprogramowych kilogramów, załóżcie zeszyty. Przez tydzień każde z was niech notuje: o której godzinie wstało, ile dań zjadło i z czego składały się posiłki. Zapisujcie każdą aktywność fizyczną. Po tygodniu czarno na białym zobaczycie, co jest przyczyną problemów z wagą!

Dowiedz się więcej o odchudzaniu:



Zasada numer 4: opracujcie wspólnie zdrowe rodzinne menu
Gotowanie razem jest nie tylko świetną przygodą, ale też szansą na wspólnie spędzony czas i doskonałą lekcją życia. Dzieci uwielbiają pomagać.  Dlatego wspólnie z dzieckiem zróbcie spis ulubionych produktów. Zaplanujcie potrawy, które ugotujecie razem w weekend. Z listą potrzebnych składników wyruszcie do sklepu na wspólne zakupy.

Zasada numer 5: codzienny ruch
Zarezerwujcie codziennie 30-45 minut na: spacer, przejażdżkę rowerową, rolki, basen, tenis lub piłkę nożną. Ruch nie tylko generuje wzrost mięśni i kości dziecka, ale również dotlenia mózg, polepsza kondycję, samopoczucie, koncentrację oraz przyspiesza i mobilizuje organizm do spalania rezerwy tłuszczu.

Zasada numer 6: odchudzajcie się z uśmiechem
Krytyka, wyśmiewanie lub straszenie dziecka chorobami albo brakiem przyjaciół nie pomoże mu schudnąć, co najwyżej wpędzi w kompleksy, depresję albo jeszcze większą otyłość. Pamiętaj, żeby wspierać dziecko w walce z kilogramami. Rozmawiajcie o problemach i sukcesach!

Przykładowy jadłospis w diecie dla całej rodziny

Na początek dnia: szklanka wody z cytryną
Śniadanie: kanapka z łososiem i ogórkiem, szklanka soku z pomarańczy
II śniadanie: ciasteczko owsiane
Obiad: pieczona pierś kurczaka z mieszanką sałat
Podwieczorek: jogurt z malinami, garść winogron
Kolacja: pieczona ryba z brokułami
Na dobranoc: herbata ziołowa np. z rumianku lub mięty

Dowiedz się więcej o odchudzaniu:


na podstawie tekstu Joanny Gorzelińskiej/Vita
SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)