POLECAMY

Dieta ketogeniczna - skuteczne odchudzanie bez uczucia głodu?

Dieta ketogeniczna zyskuje na popularności jako dieta odchudzająca, redukująca tkankę tłuszczową. Do tej pory stosowana była głównie w leczeniu padaczki opornej na farmakologię. To dieta wysokotłuszczowa i niskowęglowodanowa, która znacząco odbiega od polskich norm żywienia. Sprawdź, co powinnaś wiedzieć o diecie ketogennej.

Barbara Dąbrowska / 2 miesiące temu
Dieta ketogeniczna - skuteczne odchudzanie bez uczucia głodu? fot. Fotolia

Dieta ketogeniczna zasady

Nazwa dieta ketogeniczna (inaczej dieta ketogenna) pochodzi o słów keton i geneza. Jej podstawowym mechanizmem działania jest wymuszenie, za pomocą sposobu żywienia, syntezy ciał ketonowych w organizmie. Czym są ciała ketonowe? Zapraszam na krótką lekcję fizjologii.

Podstawowym paliwem dla organizmu jest glukoza, którą pozyskujesz jedząc węglowodany złożone (kasze, makaron, ryż, ziemniaki) i proste (owoce, miód, słodycze). Dieta ketogeniczna w sposób drastyczny ogranicza węglowodany. Dzięki temu w twoim ciele powstaje stan, który naśladuje głodzenie. Organizm próbuje pozyskać energię z innych źródeł uruchamiając magazyn tkanki tłuszczowej, rozpoczyna się proces lipolizy – spalasz tłuszcz. W wyniku tego dochodzi do powstania ciał ketonowych, rozwija się stan ketozy, w którym to ketony zamiast glukozy są źródłem energii dla komórek.

Proporcje głównych składników pokarmowych: białek, tłuszczy i węglowodanów są w diecie ketogennej znaczącą różne od tych, które zakładają polskie normy żywienia.

Cukier czy tłuszcz? Dowiedz się, co jest gorsze dla sylwetki!

Polskie normy żywienia:

  • Białko: 10-15% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego
  • Tłuszcz: 20-35% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego
  • Węglowodany: 50-70% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego

Dieta ketogeniczna:

  • Białko: 8% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego
  • Tłuszcz: 90% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego
  • Węglowodany: 2% całodobowego zapotrzebowania kalorycznego

Niektórzy, jako podstawową zasadę diety ketogenicznej, podają także proporcję wagową 4:1, co oznacza, że na każde 4 g tłuszczu przypada łącznie 1 g białek i węglowodanów. Dieta ketogenna jest zatem dietą tłuszczową.

Dieta ketogeniczna zastosowanie

Dieta ketogeniczna padaczka

Dotychczas dieta ketogenna z powodzeniem stosowana była w leczeniu lekoopornej padaczki u dzieci. Mózg, który żywi się ciałami ketonowymi jest stabilniejszy. W efekcie dochodzi do redukcji napadów padaczkowych.

Coraz częściej mówi się o zastosowaniu diety ketogenicznej także w innych schorzeniach np. w leczeniu nowotworów (mocno odradzana przez onkologów!), cukrzycy. Na polskim runku w ciągu ostatnich lat pojawiły się firmy, które produkują preparaty zastępujące posiłki do zastosowania w diecie ketogennej.

Dieta ketogeniczna odchudzanie i efekty

Producenci suplementów diety ketogenicznej coraz śmielej podkreślają, że dieta tłuszczowa może być z powodzeniem stosowana, jako metoda redukcji tkanki tłuszczowej. Dieta ketogenna powoduje dość duży spadek masy ciała w krótkim czasie, przy jednoczesnym ograniczeniu apetytu. Ze względu na trudność stosowania, konieczność prowadzenia dokładnych wyliczeń i możliwe skutki uboczne dieta ketogeniczna nie powinna być stosowana cyklicznie. Ten sposób żywienia warto jednak rozważyć np. przed operacją, gdy konieczne jest szybkie obniżenie wagi.

Jakie węglowodany jeść, by nie tyć?

Skutki uboczne ketozy

Początek ketozy wiąże się najczęściej ze znacznym osłabieniem, które z czasem może przejść w stan przeciwny. Towarzyszyć będą ci problemy z zasypianiem oraz lekka euforia. Dzieje się tak dlatego, że ciała ketonowe pobudzają mózg. Ten stan może cię zmylić, poczucie rozpierającej energii nie oznacza, że wszystko jest w porządku. Cyklicznie stosowana dieta ketogenna może prowadzić do niedoborów pokarmowych, konieczne jest stosowanie suplementów. Jadłospisy dostarczają za mało błonnika pokarmowego, witamin rozpuszczalnych w wodzie oraz wapnia. Inne znane skutki uboczne to biegunki, bóle brzucha, mdłości, szczególnie w początkowym okresie stosowania diety tłuszczowej. Z diety ketogenicznej nie powinny korzystać osoby z chorobami trzustki, wątroby i nerek. Dieta tłuszczowa znacząco obciąża te narządy.

Dieta ketogeniczna co jeść?

  • Dieta ketogenna zakłada 3-4 posiłki dziennie.
  • Istnieje konieczność dokładnego ważenia produktów i obliczania ich wartości odżywczej. Każdy nadmiar węglowodanów może powodować wyjście ze stanu ketozy, co oznacza, że dieta przestaje działać.
  • Podstawę diety stanowią produkty tłuszczowe: olej lniany, oliwa z oliwek, siemię lniane, nasiona chia, awokado, sezam, orzechy, boczek, smalec, golonka.

Dietę uzupełniają:

  • warzywa o dużej zawartości wody brokuły, szpinak, pomidory, papryka, ogórek (wykluczone są ziemniaki, fasola, bataty, cieciorka, bób);
  • produkty białkowe: jajka, wołowina, wieprzowina, pełnotłuste produkty mleczne.

Pamiętaj, że dieta ketogeniczna jest dietą leczniczą w padaczce! Jej stosowanie jest trudne, wymaga skrupulatnego liczenia, co jest bardzo niepraktyczne w codziennym życiu. Jeśli rozważasz zastosowanie diety ketogennej, jako metody na odchudzanie skorzystaj z pomocy doświadczonego dietetyka, nie rozpoczynaj samodzielnie!

Sprawdzamy nowe metody odchudzania! Zobacz!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/2 miesiące temu
Jakoś nie jestem przekonany do wykorzystywania diet leczniczych. Natomiast istnieją proste sposoby:) zbijamywage.pl/przydatne-przy-odchudzaniu/kilka-sposobow-na-szybkie-odchudzanie-bo-idzie-lato
/2 miesiące temu
Próbowałam diety ketogenicznej i mogę polecić - stosowałam się zasady, żeby dziennie nie przekroczyć 100g węglowodanów, choć w książce, o której o niej czytałam, była mowa o 30 g. Choć teraz jem nieco inaczej, nadal pozostały mi z niej nawyki - używanie oleju kokosowego i oliwy z oliwek, do tego nie jem chleba, makaronu, ryżu, ziemniaków. Na diecie ketogenicznej (którą stosowałam ok. 3 lat): - schudłam, mimo że jadłam gdy byłam głodna i ćwiczyłam niedużo - mój okres zaczął chodzić jak w zegarku (gdy jem więcej cukru, mój cykl się wydłuża i raz trwa 30 dni, raz 28, raz nawet 35) - tutaj cykle miałam równiutko co 28 dni - nie miałam wahań nastrojów - okres, choć bardziej bolesny, trwał krócej - zamiast 7 dni ok. 3-4. - choć to może nieco wstydliwe, bez cukru nie miałam wzdęć i gazów - co po cukrach albo mocno przetworzonych rzeczach pojawia się u mnie w dużym natężeniu. Minusy - nie każdy jest w stanie przejść obojętnie obok chleba, makaronu, ziemniaków, nie każdy wie, co wtedy jeść, i się głodzi. Nie każdy lubi tłuste potrawy i nie każdy organizm jest przyzwyczajony, żeby tak jeść. Po prostu - trzeba patrzeć na swój organizm - jak mu się podoba i działa, to super, jak zaczynają dziać się negatywne rzeczy, to lepiej nie próbować. A w ogóle,. to zamiast kombinować, najlepiej iść do fachowca - ci ludzie kończą studia, żeby pomagać ludziom, a internet, jak to internet, wykształcenia raczej nie ma...