Czy dieta Dukana jest zdrowa i skuteczna?

W ostatnich miesiącach dieta proteinowa dr. Pierre’a Dukana jest jedną z najpopularniejszych propozycji dla osób pragnących zmienić swój sposób odżywiania i zgubić nadmiar kilogramów. Dieta Dukana pozwala schudnąć nawet 15 kg w 3 miesiące! Czy jest skuteczna i zdrowa dla Twojego organizmu?

fot. Nieznane

Twórcą diety białkowej jest francuski lekarz i dietetyk, Pierre Dukan, który na podstawie doświadczeń współpracy z osobami otyłymi, napisał plan żywieniowy oparty na produktach dostarczających organizmowi białko.

Metoda skutecznej diety doktora Dukana opiera się na 6 podstawowych zasadach:

• 100 produktów spożywczych – 72 pochodzenia zwierzęcego i 28 pochodzenia roślinnego
• te 100 produktów można jeść do woli, bez żadnych ograniczeń ilościowych
• cała kuracja składa się z 4 następujących po sobie faz, a ostatnią można stosować do końca życia
• najważniejsze dla naszego organizmu są utrwalenie i ostateczna stabilizacja właściwej wagi
• sama dieta nie wystarczy, potrzebna jest również aktywność fizyczna, choćby marsz
• kontrola dietetyka

Cztery etapy kuracji doktora Dukana

Faza I – czyste proteiny

Jest to faza uderzeniowa, inaczej zwana fazą ataku. Możesz wtedy jeść tylko produkty bogate w białko i proteiny (m.in. nabiał, ryby, chude mięso, jaja, owoce morza). Start jest piorunujący, utrata wagi błyskawiczna i bardzo motywująca.

Faza II – proteiny + warzywa

Jeśli fazę ataku masz już za sobą, następuje faza równomiernego rytmu utraty wagi. Trwa ona tak długo, aż zgubisz tyle kilogramów, ile założyłaś podejmując decyzję o stosowaniu diety proteinowej. Właśnie w tej fazie możesz do swojego menu włączyć kolejne produkty – warzywa. Przeplatasz dzień bez warzyw z dniem z warzywami, i tak aż do osiągnięcia upragnionej wagi.

Zobacz także: Dieta Dukana – czy na pewno jest bezpieczna?

Faza III – utrwalenie wagi

Kiedy uzyskasz już właściwą wagę masy ciała, musisz za wszelką cenę uniknąć efektu jo-jo, który jest normalną reakcją organizmu, próbującego odzyskać utracone kilogramy. Jest to strategiczna faza, która trwa 10 dni na każdy utracony kilogram!

Faza IV – ostateczna stabilizacja wagi

Jest to powrót do normalnego odżywiania, oparty na trzech prostych zasadach chroniących Cię przed powrotem nadwagi. Pierwsza: proteinowy jeden dzień tygodnia, druga - codzienne ćwiczenia min. 20 minut dziennie, trzecia – 3 łyżki stołowe otrąb owsianych dziennie.

Jak każda z diet, również i ta nie jest pozbawiona wad.

Po pierwsze

Ze względu na brak błonnika dostarczanego przez warzywa i owoce, mogą pojawić się zaparcia.

Po drugie

Spore spożycie mięsa i jaj może doprowadzić do podniesienia cholesterolu we krwi.

Po trzecie

Ponieważ głównym składnikiem diety są białka, w organizmie pojawiają się niedobory witamin i minerałów, takich jak: witamina B1, B5, C, K, chrom, fosfor, magnez i potas.

Zobacz także: Dieta proteinowa

Po czwarte

Należy zwiększyć ilość płynów dostarczanych organizmowi. Ma to ogromne znaczenie we właściwym funkcjonowaniu nerek i zapewnieniu prawidłowej filtracji bez ich obciążania zbyt dużą ilością białka.

Nie jest to dieta dla osób, które spodziewają się szybkiego efektu w postaci utraty zbędnych kilogramów. Oczywiście poza fazą ataku.

Jest to dieta bardzo monotonna. Nabiał stanowi jej podstawowe menu. Urozmaicenie dopuszczalne jest tylko w niektórych fazach.

Diety proteinowej nie powinny stosować kobiety w ciąży, nastolatki, osoby z chorobami nerek oraz ze względu na niskie spożycie węglowodanów – osoby uprawiające sport.

Mimo wszystko dieta ta wydaje się być rozsądna, niezbyt ciężka do przeprowadzenia i nie daje piorunującego spadku wagi ciała, który później doprowadza do efektu jo-jo i spowalnia metabolizm.

Zanim zdecydujesz się na jakąkolwiek dietę, warto zastanowić się czy jest ona Ci niezbędna. Może wystarczy odrobina ruchu i spożywanie posiłków według zasady „MŻ” (mniej żreć!). Warto udać się do dietetyka i profesjonalnie się za to zabrać, aby nie zrobić sobie krzywdy.

Hit! Trening drabina na spalanie tłuszczu krok po kroku
SKOMENTUJ (21)
KOMENTARZE (21)
~Ewelka/rok temu
Moim zdaniem zdecydowanie lepiej zmienić nawyki żywieniowe i zdrowiej się po prostu odżywiać, jeść mniejsze porcje i o stałych porach, a to będzie prostsze dzięki Fit Diet i ich cateringowi.
~iza/2 lata temu
Twierdzac,ze dieta Dukana jest szkodliwa,jestesmy w bledzie..Stosujac faze uderzeniowa przez pare dni,nikomu nie stanie sie krzywda.Mamy o wiele gorsze nawyki,stosujemy stokroc trujace uzywki,ale o tym kazdy zapomnial;)jak to dobrze,ze szum zrobil sie wokol Dukana;)pozdrawiam wszystkich
~kolos/2 lata temu
Żadna dieta tego typu nie jest bezpieczna - takie diety bardziej wyniszczają organizm, niż mają jakikolwiek pozytywny wpływ. Chudłam na foreverslim, wiem jak to wygląda, wcale nie trzeba mieć głodówki, żeby trwale schudnąć. Fajnie można schudnąć bazując na rozsądnym stylu życia - po prostu.
POKAŻ KOMENTARZE (21)