Waga kłamie! Dowód? BMI mężczyzny!

Czy wiesz że wielbiciel golonki i piwa może mieć lepsze BMI niż kulturysta? Są jednak sposoby, by sprawdzić, czy ON mieści się w zdrowej normie. To proste!

/ 2 tygodnie temu
Waga kłamie! Dowód? BMI mężczyzny! fot. Fotolia

Popularnym sposobem na to, by ocenić wagę jest posługiwanie się wskaźnikiem masy ciała, czyli BMI (skrót od Body mass index). Ale  - co ciekawe - metoda ta nie zawsze sprawdza się w w przypadku mężczyzn. Dlaczego? I jak w takim razie powinni oni obliczać swoją prawidłową wagę?

BMI normy ogólne – a BMI mężczyzny

Zacznijmy od „widełek". Wyniki BMI zostały podzielone na poniższe kategorie:

  • BMI do 18,5 – to niedowaga
  • BMI 18,6-25 – waga prawidłowa
  • BMI 26-30 – nadwaga
  • BMI powyżej 30 – otyłość – przy czym powyżej 35 BMI to już otyłość II stopnia, a od 40 BMI  - zagrażająca zdrowiu, a nawet życiu otyłość olbrzymia.

I tu ciekawostka. Gdy Arnold Schwarzenegger robił jeszcze karierę jako aktor-kulturysta, w szczytowej formie miał BMI na poziomie... 32–33!
Według norm, to już otyłość. Jakim cudem? Sekret tkwi w proporcjach, a tych kalkulator BMI nie uwzględnia.

Jak obliczyć BMI swoje lub Schwarzeneggera:)

Aby obliczyć swoje BMI trzeba (w wersji minimum) znać tylko swój wzrost i wagę. A potem posłużyć się

  • wzorem: BMI = masa ciała (w kg) podzielona przez podniesiony do kwadratu wzrost w metrach.

Przykład na podstawie parametrów Arnolda Schwarzeneggera:

115 kg: 1,88 cm x 1,88 cm wzrostu = 32,54 BMI!

  • kalkulatorem BMI – wzrost i wagę wystarczy wpisać w odpowiednich rubrykach i kliknąć „oblicz". Niektóre kalkulatory uwzględniają także wiek i płeć! To dość istotne i to z 2 powodów.
  1. Ciało mężczyzny zawiera od 13-do 20 procent tkanki tłuszczowej, a kobiety 20–28 proc. Mężczyzna ma za to większą masę mięśniową i kostną oraz wyższą niż kobieta zawartość wody w organizmie. To wszystko zaś rzutuje na wyższą masę ciała – także w przypadku osób szczupłych.
  2. Istotny jest także wiek – do ok. 60-65 roku życia masa ciała, a więc i BMI zwykle rośnie - potem zaś spada, choć akurat to nie tkanki tłuszczowej nam wtedy najwięcej ubywa,a właśnie, mięśniowej i kostnej, w podeszłym wieku jesteśmy też gorzej nawodnieni.

Jak wiarygodnie sprawdzić, czy waga jest prawidłowa?

Oczywiście można pokusić się o profesjonalne badanie składu procentowego ciała  – przy czym warto to zrobić rzeczywiście u fachowca, a nie pierwszej lepszej osoby dysponującej odpowiednią wagą. Podczas takich pomiarów łatwo bowiem nawet o kilkuprocentowe przekłamania.
A co można zrobić we własnym zakresie?
Warto połączyć metody i – jeśli wskaźnik BMI sugeruje odstępstwa od normy:

  • zmierzyć obwód pasa - w przypadku mężczyzn nie powinien przekraczać 94 cm (Arnold Schwarzenegger miał 86 cm przy 115 kg wagi!)
  • obliczyć wskaźnik WHR, który potwierdza lub wyklucza skłonność do typowej dla mężczyzn otyłości brzusznej. Aby obliczyć WHR należy obwód pasa (na wysokości pępka) podzielić przez obwód bioder (na wysokości wystających kości biodrowych i spojenia łonowego).

O otyłości brzusznej u mężczyzn świadczy wynik WHR = 1 lub więcej.

Chcesz schudnąć? tu znajdziesz praktyczne wskazówki.

 

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)