POLECAMY

Jakie masz teraz BMI?

3 proste sposoby na obliczenie BMI. Poznaj je, oblicz swój wskaźnik i sprawdź, czy trzymasz normę!

/ 11 miesięcy temu
Jakie masz teraz BMI? fot. Fotolia

Body mass index (BMI) to wskaźnik masy ciała, który pozwoli ci ocenić, czy masz niedowagę, wagę prawidłową, nadwagę czy już otyłość. To także ważna informacja na temat twojego zdrowia. W ekspresowym obliczeniu BMI pomoże ci specjalny kalkulator.

Dobrze, gdyby każdy znał swój aktualny współczynnik BMI. Dlatego warto go sprawdzać zawsze, gdy w sylwetce zachodzą wyraźne zmiany (np. twoje ubranie zmieniło się o ponad rozmiar).

Jak obliczyć BMI?

Podstawowa sprawa to dane. Powinnaś znać dokładny wzrost i wagę osoby, której BMI chcesz obliczyć. Potem wystarczy, że skorzystasz z jednej z poniższych metod.  Do wyboru masz:

  • kalkulator BMI – te dokładniejsze pozwalają podać wagę nie tylko w pełnych kilogramach, ale też z uwzględnieniem jednego miejsca po przecinku. Wzrost zwykle trzeba wpisać w cm, a nie w metrach. Po kliknięciu "Oblicz" pojawia się wynik wraz z interpretacją.
  • tabele  BMI – mają kolorem zaznaczone obszary z niedowagą, wagą prawidłową i nadwagą. Aby znaleźć odpowiadające ci miejsce, wyszukujesz na pionowej osi swój wzrost, a na poziomej – wagę. Punkt przecięcia się linii to twój wskaźnik BMI.
  • wzór BMI – do samodzielnych wyliczeń to: masa ciała (w kg) podzielona przez podniesiony do kwadratu wzrost w metrach.

Przykład dla kobiety ważącej  62 kg i mającej 1,67 m wzrostu:
62:1,67x1,67 = 22,2. To akurat BMI prawidłowe.

BMI normy – czyli o czym świadczy wynik?

  • BMI do 18,5 – to niedowaga
  • BMI 18,6-25 – waga prawidłowa
  • BMI 26-30 – nadwaga
  • BMI powyżej 30 – otyłość

Ważne! Jeśli BMI niewiele przekracza 25 – można odchudzać się we własnym zakresie lub chociaż pilnować, by waga nie wzrosła bardziej.

Dieta i Fitness Polki.pl: tu znajdziesz odpowiednią dla siebie dietę!

Przy BMI powyżej 30 – pozbycie się nadprogramowych kilogramów jest jednak już znacznie trudniejsze i najlepiej prowadzić je pod okiem dietetyka.

Co istotne przy BMI powyżej 27 a także poniżej 18 znacząco rośnie ryzyko zdrowotnych problemów (zarówno nadmiar jak i deficyt tkanki tłuszczowej odbija się mi.n. na gospodarce hormonalnej i  pracy niemal wszystkich układów organizmu). Dlatego każde duże odchylenie BMI od normy warto skonsultować z lekarzem i poprosić go o skierowanie na pakiet kontrolnych badań (zwykle to poziom glukozy we krwi, stężenie cholesterolu, poziom hormonów tarczycy).

BMI kobiety, a BMI mężczyzny

Ciało przeciętnej kobiety (średnio aktywnej, takiej, której waga mieści się w normie) zawiera 20–28 proc. tkanki tłuszczowej. W przypadku statystycznego mężczyzny to tylko 14–20 procent. U panów "masę" robią bowiem mięśnie, które są znacznie cięższe od tłuszczu. I właśnie z tego powodu u osób (bez względu na płeć), które bardzo dużo trenują lub ciężko pracują fizycznie BMI bywa nieadekwatne do wyglądu sylwetki czy stanu zdrowia.

Smukły lekkoatleta może wyglądać w tabelach BMI na człowieka z chorobliwą niedowagą, a kulturyście licznik BMI pokaże otyłość.

Dlatego dobrym uzupełnieniem oceny sylwetki i jej wpływu na zdrowie jest zestawienie wskaźnika BMI z pomiarem obwodu pasa. W przypadku kobiet nie powinien on przekraczać 80 cm, a mężczyzn 94 cm.  Jeśli zarówno obwód, jak i BMI przekraczają normy, prawdopodobnie mamy otyłość typu brzusznego. Pora działać.

BMI dla dzieci

Choć można spotkać tabele BMI zależne od wieku, np. z BMI dzieci do 2 roku życia czy z BMI dla nastolatków, według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia współczynnik BMI oblicza się głównie dla dorosłych.

Dzieci rosną bowiem skokowo i zależnie od wieku zmieniają się także u nich prawidłowe wartości procentowe tkanki tłuszczowej. Dlatego BMI dla dzieci jest po prostu niemiarodajne. W ich przypadku zdecydowanie lepiej sprawdzają się siatki centylowe  (znajdziesz je w książeczce zdrowia dziecka). Porównując w nich centyle odpowiadające wzrostowi, a następnie wadze dziecka, dowiesz się, czy jest ono proporcjonalnie zbudowane (wzrost i waga powinny oscylować wokół tego samego centyla). Zakres od 10 do 75 centyla będzie odpowiednikiem normy BMI,  poniżej 5 czy 3 centyla może wskazywać na niskie BMI, powyżej 90-95 centyla, na BMI zbyt wysokie.  Ponieważ jednak każde dziecko rośnie w swoim tempie, ewentualne wątpliwości zawsze konsultuj z pediatrą. Lekarzowi zgłoś także duży skok na centylach (gwałtowny spadek lub wzrost wyników w siatkach, albo rozbieżności między wzrostem i wagą).

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/10 miesięcy temu
Tak naprawdę do schudnięcia nie potrzeba wiele - wystarczy minimalna aktywność fizyczna, choćby długie spacery, ograniczenie słodyczy, białego pieczywa, ziemniaków i smażeniny, do picia dużo wody, nic gazowanego, można kupić wspomagacz w postaci jagód acai i pilnować częstotliwości posiłków i waga będzie lecieć w dół :)