POLECAMY

Joga zakłada, że ciało i dusza stanowią jedność. Jak to osiągnąć?

Joga forma ćwiczeń pozwala poznać prawdziwą naturę człowieka.

Karolina Kalinowska / 4 miesiące temu
Joga zakłada, że ciało i dusza stanowią jedność. Jak to osiągnąć? fot. Fotolia

Joga jest systemem filozofii indyjskiej. Termin pochodzi od sanskryckiej podstawy „yuj” i oznacza - łączyć, kierować, skupiać uwagę, jarzmo i powściągliwość. Niektóre zaawansowane ćwiczenia występują w buddyzmie i tantrach. Służy ona nie tylko do rozwoju duchowego, ale pomaga poznać prawdziwą naturę człowieka. Jej regularna praktyka pozwala uzyskać równowagę między duchem a ciałem.

W naszym tekście znajdziecie więcej informacji na temat jogi dla początkujących, jogi twarzy, jogi w ciąży oraz popularne ćwiczenia.

Zasady wykonywania ćwiczeń jogi

Joga dla początkujących

Osoby rozpoczynające naukę jogi zazwyczaj zaczynają od klasycznej postaci. Dzieli się ona na dwa rodzaje - ośmiostopniową i powściągliwą. Pierwsza z nich skupia się w dużej mierze na ćwiczeniach oddechowych i medytacji. Zadaniem drugiej jest „zapanowanie” nad pięcioma stanami aktywności umysłu - właściwym poznaniem, błędnym poznaniem, fantazjowaniem, głębokim snem i  przypomnieniem.

Podziałowi podlegają również ćwiczenia. Rozróżnia się te, które wymagają użycia świadomości i te wykonywane bez niej. Ćwiczenia z użyciem świadomości – składają się z czterech stopni zapomnienia - przewaga rozmyślania, rozmyślanie powoli zanika i ustępuje miejsca rozważaniu, rozważanie opuszcza ćwiczącego, a jego ciało ogarnia błogość oraz czysta świadomość samego siebie. A ćwiczenia bez użycia świadomości przynoszą wyzwolenie. Wykonując te ćwiczenia, musicie zachować dużą ostrożność. Uwolnione w trakcie tzw. moce cudowne i zbytnia fascynacja, mogą spowodować zboczenie z drogi wyzwolenia i powrót do świata gdzie najważniejsza jest materia.

7 pozycji jogi dla początkujących

Jaki rodzaj jogi wybrać?

Filozofia, na której bazuje joga, zakłada, że ciało i dusza stanowią całość. Zdrowie jednego uzależnione jest od stanu drugiego. Dlatego, aby zachować zdrowie fizyczne i psychiczne, należy zadbać o ducha i jego cielesną postać.

Najpopularniejsze rodzaje jogi:

  • Bhakti joga – polega na rozwijaniu miłosnego związku z Bogiem.
  • Astanga joga - charakteryzuje się dynamicznymi (stałymi) sekwencjami pozycji, pogrupowanymi w ściśle określonej kolejności i tworzących jeden układ - takich układów jest zazwyczaj 6 i są uszeregowane od najprostszych do najtrudniejszych.
  • Laja joga – stara sztuka medytacji i rozwoju duchowego służąca duchowemu przebudzeniu ludzkości.
  • Hatha joga – znana i stara tradycja indyjskiej jogi, obejmuje jej wszystkie odmiany, które są ukierunkowane na ćwiczenia i oddechowe. Jej cechą charakterystyczną są trzy elementy: asana (pozycje ciała), krija (sześć procesów oczyszczających) i pranajama (kontrola oddechu).
  • Kundalini joga – najbardziej mistyczna odmiana jogi, która łączy w sobie wszystkie techniki oddziaływania na umysł i ciało - ćwiczenia fizyczne, oddechowe, medytacje, mantry, mudry (ruchy rąk)
  • Krija joga – jest to metoda oczyszczania energetycznego, a dokładniej technika oddechowa. Przed rozpoczęciem krija joga zaleca się wykonanie ćwiczeń fizycznych, a dokładniej mówiąc pozycji jogi. Jej celem jest oczyszczenie energetyczne i udrożnienie, by energia mogła swobodnie przepływać meridianami
  • Karma joga – opiera się na bezinteresownych działaniach lub służbie wykonywanej bezpośrednio dla Boga.

7 spraw, o których musisz pamiętać zanim pójdziesz na jogę

Joga twarzy

Ten zaskakujący trening robi furorę za oceanem, ale zyskuje coraz większą popularność również w Polsce. Joga twarzy to nowa technika ćwiczeń, mających zapewnić młody wygląd. Obecnie coraz częściej jest nazywana naturalnym liftingiem twarzy. Odmładza i relaksuje.

Twarz i szyja mają łącznie ok. 70 mięśni, które decydują o wyglądzie. Joga twarzy wzmacnia ukrwienie mięśni twarzy i szyi, dotlenia je, uelastycznia i wzmacnia. To świetny sposób na zachowanie młodego wyglądu, ale również pozbycie się już istniejących zmarszczek.

Joga twarzy polega na ćwiczeniu mięśni, za pomocą wykonywania asan, czyli odpowiednich pozycji i wytrzymaniu w nich kilku sekund. W praktyce uczycie się odpowiedniego oddychania i technik relaksacji. I Wraz z upływem czasu twarz zaczyna wyglądać świeżo, promiennie, młodziej. Ćwiczenia pomagają spłycić kurze łapki, pozbyć się drugiego podbródka i wygładzić lwią zmarszczkę.

Joga twarzy - czy robienie zabawnych mi może odmładzać?

Joga w ciąży

Joga w ciąży poprawia nastrój i zmniejsza poziom stresu. Dzieje się tak, ponieważ ćwiczenia obniżają ciśnienie krwi, wpływają na jakość snu, system trawienny oraz usuwają – przez oddech – zanieczyszczenia z organizmu. Ćwiczenie jogi poprawia stan wątroby, nerek, serca, dodaje energii i poprawia samopoczucie.

W ostatnim czasie coraz popularniejsze stają się zajęcia jogi dla przyszłych mam. Jogę można uprawiać w czasie ciąży, bo pozwala doskonale zadbać o kondycję i samopoczucie. Dodatkowo zmniejsza poranne nudności, uelastycznia ciało i pomaga w walce z bólem. Dzieje się tak, ponieważ joga ma pozytywny wpływ na układ rozrodczy przyszłych mam. Odpowiedni sposób oddychania, którego ciężarne uczą się na zajęciach, pozwala szybciej urodzić dziecko i działa znieczulająco.

Korzystny wpływ jogi kobiety odczuwają także po porodzie, ponieważ efekty ćwiczeń utrzymują się przez wiele tygodni, a to pozwala znacznie szybciej wrócić do formy.

Joga w ciąży - jak ćwiczyć?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)