POLECAMY

Jak zwalczyć stres za pomocą jogi?

Czy joga może skutecznie wyeliminować stres? Jakie efekty w zwalczaniu stresu można osiągnąć za pomocą jogi? Oto ćwiczenia, które cię zrelaksują!

joga zwalcza stres

Fot. Fotolia

Czy stres zależy od płci?

Procesy biochemiczne, zachodzące w mózgu w sytuacji stresowej, różnią się w zależności od płci. Według naukowców kobiecy mózg jest bardziej wrażliwy na hormon stresu. Kulturowo wpisana także w rolę kobiet wielozadaniowość nie ułatwia trudnego zadania, którym jest maksymalne niwelowanie stresu w codziennym życiu. Naukowcy potwierdzają także, że kobiety w naturalny sposób są bardziej wyczulone na zagrożenia w swoich otoczeniu, bo podświadomie chcą bronić swoich najbliższych.

Jak stres wpływa na organizm?

Stres zaburza pracę układu krążenia i serca. Podwyższone ciśnienie niszczy tętnice, co finalnie może prowadzić do zamknięcia ich światła i w dalszej kolejności do zawału serca lub udaru mózgu. Stres również wpływa na nasze mięśnie, kortyzol – zwany hormonem stresowym – zużywa białko mięśniowe, przez co dochodzi do napięcia mięśni. Osłabieniu ulega również system limfatyczny – w sytuacji wzmożonej produkcji kortyzolu we krwi, ograniczona zostaje produkcja cytokiny, co finalnie skutkuje ogólnym osłabieniem organizmu. Kolejnym niekorzystnym efektem stresu są także bóle karku i pleców.

Najdotkliwszym efektem stresu w kontekście oddechu jest jego spłycenie i przyspieszenie, co w dłuższej perspektywie może skutkować niedotlenieniem, zwłaszcza podczas snu, a co za tym idzie zmęczeniem, rozdrażnieniem i problemami z koncentracją.

Jak wynika z badań naukowców z University of California już nawet krótkotrwały stres zaburza pracę mózgu, negatywnie wpływając na funkcję uczenia się nowych rzeczy i zapamiętywania. Długotrwałe napięcie skutkuje również problemami z wysłowieniem, logicznym myśleniem, koncentracją i opanowaniem emocji.

Zobacz także: Najbardziej narażeni na stres są pracownicy biur

Joga - metoda zwalczania stresu

O efektywnej walce ze stresem możemy mówić tylko w przypadku przeciwdziałania mu na tych polach, na których dotyka on nasze ciało i organizm. Formuła ruch, oddech, relaks to sprawdzona metoda osób praktykujących jogę na walkę z nieodłącznym towarzyszem codziennego życia, jakim jest stres.

"Po pierwsze ruch" – tłumaczy Wiktor Morgulec, dyplomowany nauczyciel jogi wg. metody B.K.S Iyengara i dodaje: "poprzez ustawianie ciała w kilku pozycjach najbardziej mobilizujących układ immunologiczny i stymulujący układ hormonalny, wzmacniamy ciało i rozluźnieniem napięcia. Po rozluźnieniu ciała możemy przejść do rozluźnienia oddechu. Swobodny przepływ oddechu jest kluczowym elementem do tego, by osiągnąć pełny relaks. Tylko rozluźnienie ciała i udrożnienie swobodnego przepływu oddechu daje możliwość wejście w stan głębokiego relaksu.

Ciało i umysł są ściśle powiązane. Odpowiednie wykonywanie poszczególnych pozycji jogi, które powoduje uwolnienie napięć (a nie generowanie kolejnych), przynosi spokój.

Miernikiem tego spokoju jest bardzo czuły instrument pomiarowy – nasz oddech. Jeśli pojawia się spokój w głowie – ciało zaczyna „puszczać”.

Praktyka jogi w formule ruch-oddech, relaks wymaga bardzo dobrej znajomości pozycji, precyzji i doświadczenia. Pamiętajmy, że każdy z tych elementów jest ze sobą powiązany, a tego typu ćwiczenia zawsze powinno się wykonywać po konsultacji z dyplomowanym nauczycielem jogi".

Pozycje jogi, które pomagają zwalczać stres

Relaks nie tylko pobudza pokłady kreatywności, ale również przyczynia się do obniżenia ciśnienia krwi, spowolnienia oddechu, spadku poziomu hormonów stresu, rozluźnienia mięśni czy regeneracji układu nerwowego.

"Halasana, zwana pozycją pługa to jedna z najbardziej rozluźniających pozycji grawitacyjnych. Sztuką jest odpowiednie ułożenia ciała, tak żeby jego ciężar spoczywał na barkach, a nie na szyi czy głowie. Przy prawidłowo wykonanej pozycji ciało jest kompletnie pasywne" – tłumaczy Wiktor Morgulec i dodaje: "ważne jest odpowiednio wysokie podparcie pod barki, tak żeby uszanować anatomiczny zakres wygięcia szyi. Pozycja dedykowana jest szczególnie osobom przepracowanym i zmęczonym. Idealnie rozluźnia dół pleców, regeneruje narządy wewnętrzne jamy brzusznej, przynosi wyciszenie i uspokojenie. Czas trwania ćwiczenia powinien oscylować w przedziale 5-20 minut".

Zobacz także: Joga pomaga odzyskać spokój i harmonię

Joga - ćwiczenie na ból głowy

Jednym z najczęstszych efektów stresu są bóle głowy i migrena. Jak się okazuje, jedna z jogowych pozycji – siad skrzyżny z głową podpartą – skutecznie możne pomóc nam w walce z tymi przypadłościami.

"Podstawowe wskazówki podczas wykonywania tej pozycji to: siedzenie na odpowiedniej wysokości podparciu, wyprostowanie kręgosłupa i rozluźnienie szyi, barków, ramion i brzucha. Ważne, żeby czoło i punkt pomiędzy oczami były podparte. Prawidłowo ustawiona pozycja uwalnia napięcia z barków szyi, rozluźnia brzuch i dół pleców oraz uspokaja i wycisza. Można w niej siedzieć bardzo długo, zmieniając skrzyżowanie nóg.

Przystępując do praktyki, pamiętajmy jednak, że element korekty jest niezbędny i nawet najlepsze multimedialne instrukcje nie zastąpią kontaktu na żywo z nauczycielem" – podkreśla Wiktor Morgulec.

Gdzie ćwiczyć jogę?

"Joga jest jedną z tych form aktywności, których praktyka pozytywnie oddziałuje na nasze ciało, umysł i oddech" – mówi Wiktor Morgulec – "kluczem do sukcesu, oprócz regularności, jest także oczywiście poprawne wykonywanie ćwiczeń. Jogę można zacząć praktykować w szkołach jogi, w klubach fitness, gdzie prowadzone są takie zajęcia lub podczas wakacyjnych wyjazdów. Połączenie urlopu z praktyką jogi to gwarancja regeneracji ciała i umysłu. Coraz więcej osób korzysta z tej możliwości, wybierając wakacje z jogą.

Praktyka jogi dodatkowo pozwala niwelować także bóle kręgosłupa, których jedną z przyczyn może być właśnie chroniczny stres. Naukowcy potwierdzają także, że ruch hamuje wydzielanie kortyzolu, a uwalnia endorfiny, zwane hormonami szczęścia".

Źródło: Materiały prasowe Jeden.pl

Zobacz także: Jak przestać zajadać stres?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/3 lata temu
mi nie pomagały ani ćwiczenia ani joga ani spacery. wzięłam w końcu destresan max, który ma odpowiednią ziołową kompozycję i on mi pomógł uspokoić organizm. zero nerwów i spokój :)