POLECAMY

Trener personalny: moda czy sensowny pomysł na ćwiczenia?

Trener personalny to w Polsce nadal nieco egzotyczny zawód. Kojarzony się ekskluzywną usługą dostępną jedynie dla celebrytów, gwiazd i bogaczy. Czy rzeczywiście tak jest? Moda czy jednak sensowny pomysł na zadbanie o swoją sylwetkę i zdrowie?

/ 5 miesięcy temu
Trener personalny: moda czy sensowny pomysł na ćwiczenia? fot. materiały prasowe FitAdept/wykonane w McFit Wołoska

Gdy słyszysz od koleżanki mam trenera personalnego, w głowie pojawiają się znane stereotypy: zwariowała, nie ma na co wydawać kasy, chce się pochwalić, wymyśla, przecież to drogie i tylko dla gwiazdeczek z telewizji.

Dopiero później, po sensownej rozmowie i przytoczeniu wielu argumentów, być może zmieniasz zdanie. Jakie argumenty przemawiają za ćwiczeniem pod okiem profesjonalisty? I czy rzeczywiście to racjonalna opcja?

Lara Gessler i jej partner przez 3 miesiące byli na diecie, ostro ćwiczyli. Jakie się zmienili? Mamy zdjęcia!

Kim jest trener personalny?

Zacznijmy od tego, kim jest trener personalny, jakie ma kompetencje i w czym może ci pomóc. Trenerzy dzielą się na 2 grupy -  tych którzy skupiają się na tobie i tych, którzy tylko tak mówią.

Gdy wejdziesz na siłownię, rozejrzyj się i poobserwuj, jak wygląda trening personalny. Jeśli trener skupia się na swoim telefonie, siedzi i ucina sobie pogawędki z innymi, zamiast rzetelnie współpracować ze swoim podopiecznym, to daruj go sobie.

Niestety w Polsce trenerem personalnym może być praktycznie każdy. Dlatego warto zwrócić uwagę nie tylko na to, jak wygląda taka osoba, ale też na to, jakie ma certyfikat i gdzie zrobiła kurs. Warto zwrócić uwagę, czy cały czas podnosi swoje kwalifikacje. Przyjrzyj się uważnie jego specjalizacji, bo nie można być specjalistą od wszystkiego. Jeśli zależy ci na poprawie zdrowia, poprawie postawy i niwelowaniu bólów związanych z siedzącą pracą to poszukaj trenera, który ma kompetencje fizjoterapeutyczne. Jeśli planujesz zajść w ciążę, zwróć uwagę na szkolenia trenera z zakresu pracy z kobietami w ciąży.

Prawdziwy trener personalny nie będzie twoją ozdobą na siłowni, a jego praca nie będzie ograniczała się na towarzyszeniu ci w czasie treningu.

Jazda na rolkach to ogromna frajda dla duszy, ale niezły wycisk dla ciała. Dlaczego?

Potrzebujesz indywidualnego podejścia i planu

Już na pierwszym spotkaniu z trenerem, możesz zorientować się, jakie ma kompetencje. Jeśli od razu mówi, żebyś ćwiczyła na orbitreku lub bieżnie przez 20 minut, a on w tym czasie robi coś innego, to lepiej zrezygnuj z tej współpracy. 

Pierwsze spotkanie powinno zacząć się od wywiadu, czyli dość długiej rozmowy na temat twoich celów, doświadczeń sportowych, stanu zdrowia i żywienia. Po takiej rozmowie, sprawdzeniu kondycji i zakresu ruchów podczas podstawowych ćwiczeń trener powinien określić cele waszej współpracy. Realne cele! Bo jeśli powie, że zrzucisz 40 kg w 3 miesiące, to nie świadczy o nim dobrze.

Po pierwszym spotkaniu prawdziwy trener personalny będzie wiedział, co chce z tobą osiągnąć i w jakim czasie. Szczerze i realnie określi cele.


fot: materiały prasowe FitAdept/wykonane w McFit Wołoska

Bezpieczeństwo jest najważniejsze

Bardzo ważnym argumentem przemawiającym za współpracą z trenerem jest bezpieczeństwo ćwiczeń. Ich samodzielne wykonywanie na siłowni lub w domu jest ryzykowne, a źle dobrane treningi mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku.

Osoby początkujące muszą nauczyć się odpowiedniej techniki, samo spoglądanie w lustro nie wystarczy. Zwłaszcza na początku bardzo ważne jest odpowiednie dobranie ćwiczeń tak, by przygotować cały organizm do bardziej intensywnego wysiłku. Ludzie nie zdają sobie sprawy z przykurczy mięśni, ograniczonych zakresów ruchów, nieprawidłowej postawy. Dlatego w pierwszym okresie współpracy skupiamy się na mobilności i technice. Dopiero później możemy przejść do ćwiczeń z ciężarami i bardziej intensywnych.

- mówi Mateusz Nagalski, trener personalny z kadry FitAdept.

Liczy się efektywność

Oddanie się pod opiekę trenera personalnego zwiększa szanse na osiągnięcie zamierzonych celów. Oczywiście i tak najważniejsze jest twoje zaangażowanie. Trener jedynie wyznacza kierunek, daje konkretne rady, zalecenia i dba o program treningowy. Ty musisz przestrzegać tych zaleceń! Wystarczy w 100% robić to, co radzi, a uda się zrealizować wyznaczony cel.

Specjaliści z naszego zespołu FitAdept pomagają nie tylko podczas spotkań na siłowni, ale także w kwestii żywienia. Uczą prawidłowych nawyków żywieniowych, sprawdzają, co jesz, w jakich ilościach, wskazują co zmienić, co wyeliminować, a co włączyć do diety.

- tłumaczy Mateusz Nagalski, certyfikowany trener personalny

Istotnym elementem współpracy z trenerem jest motywacja. Motywacja do przyjścia na trening, do pilnowania się z jedzeniem (bo przecież trener będzie pytał), do większego zaangażowania w czasie ćwiczeń. W chwilach słabości stały kontakt z trenerem jest pomocny. To osoba, która szybko sprowadza na ziemię, przypomina o celach, tłumaczy i motywuje. Kontroluje postępy, reakcję na trening i zmianę żywienia.

Pływanie to bezpieczny sport, który pomaga wysmuklić sylwetkę i wzmocnić mięśnie


fot: materiały prasowe FitAdept/wykonane w McFit Wołoska

W FitAdept bardzo pilnujemy jakości i efektywności, dlatego trenerzy wykonują pomiary obwodów i sprawdzają wagę. Kontrolowanie postępów pozwala na bardzo dokładne dobieranie ćwiczeń i odpowiednie dostosowywanie diety. W ten sposób widzimy, czy dana osoba trzyma się zaleceń trenera. Czasami zdarza się, że jedna rzecz, o której podopieczny nie mówi trenerowi, wpływa na brak efektów np. picie alkoholu, używanie zbyt dużej ilości soli, wybieranie z pozoru zdrowych produktów lub ich nieumiejętne łączenie. Mierząc postępy i kontrolując obwody oraz wagę od razu wiemy, że gdzieś pojawia się problem. Dzięki temu możemy go szybko rozwiązać i sprawić by efekty były jak najszybciej widoczne. Wyjaśnia mentor trenerów FitAdept Piotr Podczaski.

Trener personalny to przyjaciel i psycholog

Niekiedy praca trenera personalnego wykracza poza strefę diety i ćwiczeń. Bywają osoby, z którymi najpierw należy przełamać pewne bariery psychologiczne np. brak pewności siebie, zawstydzenie na siłowni i niechęć do wykonywania ćwiczeń w obecności innych. Często pojawiają się bariery dotyczące jedzenia i diety, które zazwyczaj są związane z zaburzeniami odżywiania.

- mówi Mateusz Nagalski.

Takie problemy są często barierą, która uniemożliwia osiągnięcie efektów. Trener pomaga w takich sytuacjach. Reaguje sam lub kieruje do odpowiedniego specjalisty.

Chcesz schudnąć? Wykonuj trening TRX! Jest niepozorny, ale dają niezły wycisk...

Na siłowni nie jest nudno!

Większość kobiet omija siłownie szerokim łukiem, bo boi się ćwiczeń z ciężarami. Pracując z trenerem, można dowiedzieć się, a po paru tygodniach przekonać się na własnej skórze, że ćwiczenia na siłowni dają niesamowite efekty.

Dlaczego? Po pierwsze trening jest bardzo indywidualny i dopasowany do celów oraz potrzeb danej osoby. Po drugie siłownia to nie tylko ciężary, ale także TRX, gumy (mini band, power band), piłki bosu i inne przyrządy, dzięki którym ćwiczenia są różnorodne.

Jeśli wybierzesz odpowiedniego trenera i zrobisz to dla osiągnięcia zamierzonych celów, a nie dla mody, to praca nad sylwetką pod okiem trenera personalnego, będzie sensownym wyborem. Pamiętajcie, że dla trenera nie ma złego dnia, złej pogody i złego humoru. On jest systematyczny, punktualny i zawsze do waszej dyspozycji.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/tydzień temu
Jasne, że warto ! I zgadzam się z poprzedniczką. Też korzystałam z usług igortreneronline.pl razem z narzeczonym i jesteśmy bardzo zadowoleni ! Co do cen, są bardzo przystępne, jeśli to dla kogoś stanowi główny problem
/2 tygodnie temu
Dobry trener to podstawa, polecam najlepszego - igortreneronline.pl