POLECAMY

Jak połączyć wysiłek fizyczny z relaksem i wyciszeniem? Proponujemy pilates

Pilates pozwala osiągnąć równowagę między ciałem i umysłem.

Karolina Kalinowska / 3 tygodnie temu
Jak połączyć wysiłek fizyczny z relaksem i wyciszeniem? Proponujemy pilates fot. Fotolia

Pilates łączy ćwiczenia fizyczne z koncentracją umysłu i kontrolą oddechu. Ten program nie wymaga dużego wysiłku fizycznego, a pozwala uzyskać zdumiewające efekty - wspaniałą sylwetkę i równowagę psychiczną.

Nazwa pilates pochodzi od nazwiska twórcy tej metody ćwiczeń - Josepha Pilatesa, który w latach 20. XX wieku opracował metodę, która miała pomóc kontuzjowanym sportowcom i tancerzom w szybkim i sprawnym powrocie do formy. Zaproponowany przez niego program ćwiczeń zrobił furorę w środowisku sportowców. Z biegiem lat w tej formie aktywności zakochali się również zwolennicy gimnastyki i dotychczas niechętni wysiłkowi fizycznemu, których zaskoczyła efektywność tej metody.

Jeżeli chcecie poznać popularne ćwiczenia pilates, dowiedzieć się, jakie daje efekty i jak zacząć ćwiczyć pilates to czytajcie dalej.

Joga zakłada, że ciało i dusza stanowią jedność. Jak to osiągnąć?

Czym jest pilates?

Pilates to metoda ćwiczeń opracowania przez Josepha Pilatesa. Jest to metoda holistyczna, która bazuje na filozofiach Wchodu i Zachodu. Celem tego systemu ćwiczeń miało być przede wszystkim uelastycznienie i rozciągnięcie wszystkich partii mięśniowych. Ćwiczenia miały być wykonywane bez stresu i intensywnego wysiłku, najlepiej przy dźwiękach spokojnej muzyki, która wprowadza w dobry nastrój. Obecnie fizjoterapeuci uważają pilates za jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej.

Ta forma aktywności fizycznej jest odpowiednia dla osób po urazach, problemami sercowymi i osób z nadwagą. Dlaczego? Bo pilates nie obciąża stawów, jest pozbawiony gwałtownych ruchów i podskoków. Jego cechą charakterystyczną są powolne i dokładnie wykonywane ćwiczenia.

Jakie korzyści daje pilates? Wzmacnia mięśnie (zwłaszcza brzucha i pośladków), wysmukla sylwetkę, rozluźnia zestresowane mięśnie, poprawia elastyczność ciała, wzmacnia mięśnie pleców i redukuje dolegliwości związane ze skrzywieniem kręgosłupa.

W czym tkwi fenomen pilates?

Pilates - ćwiczenia

Ćwiczenia pilates nie są typowymi ćwiczeniami wykonywanymi w czasie aerobiku czy zajęć fitness. W czasie ich trwanie nie koncentrujecie się na intensywności, dużej liczbie powtórzeń ani wysiłku. Tutaj najważniejsze jest skupienie i koncentracja, a pierwsze efekty są widoczne już po 10-15 sesjach.

Bardzo ważne jest, że pilates nie dba jedynie o ciało, ale również umysł. Atmosfera, która towarzyszy ćwiczeniom pomaga oderwać się od codzienności. Dźwięki spokojnej muzyki i tylko lekko oświetlone pomieszczenie pozwalają odprężyć się, rozluźnić i zapomnieć o wszystkim, co się wokół nas dzieje.

Pilates - sposób na aktywny relaks

Przykładowe ćwiczenia w pilates

1. Unoszenie nogi w klęku z pompką

W pozycji klęku podpartego zegnijcie palce stóp i wykonajcie mocny wdech. Ze wdechem, napnijcie mięśnie brzucha i unieście kolana delikatnie nad podłogę. Po opuszczeniu kolan ugnijcie ramiona i unieście jednocześnie prostą nogę nad podłogę.

2. Unoszenie nóg w leżeniu na boku

Połóżcie się na boku. Głowę ułóżcie luźno na wyprostowanej ręce. Unieście obie nogi nad podłogę. Z wydechem unieście górną nogę nieco powyżej linii bioder.

3. Unoszenie bioder leżąc na plecach

Połóżcie się na plecach, wyprostujcie ręce wzdłuż tułowia i ugnijcie nogi w kolanach.  Jedną nogę unieście i wyprostujcie. Ruch unoszenia bioder rozpocznijcie od dolnej części kręgosłupa. Kręg po kręgu unoście tułów nad podłogę do linii prostej.

4. Skręty tułowia w siadzie

Usiądźcie na macie z wyprostowanymi nogami. Ręce wyciągnijcie do boku, skręcajcie tułów w prawą stronę i unoście jednocześnie przeciwną nogę ugiętą w kolenie. W trakcie ćwiczenia napinajcie mięśnie brzucha.

Ćwiczenia pilates krok po kroku

Pilates - efekty

Ćwiczenia poprawiają kondycję fizyczną i psychiczną. Regularne treningi wzmacniają mięśnie (głównie korpusu), a dzięki temu poprawia się postawa i zwiększa się świadomość własnego ciała, poprawia koordynacja i równowaga.

Pilates wzmacnia mięśnie, ale nie powoduje ich rozbudowy. Dzięki temu sylwetka jest smukła i wyrzeźbiona. Ta forma ćwiczeń pozwala rozluźnić mięśnie karku i ramiom - jest to szczególnie ważne w przypadku osób pracujących przy komputerze.

Pilates - metoda na smukłą sylwetkę

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)