Domowa siłownia niewielkim kosztem? Zainwestujcie w kettlebell

Przy pomocy kettlebell wykonacie wiele ćwiczeń wzmacniających mięśnie. To sprzęt, który warto mieć.

Karolina Kalinowska / 7 miesięcy temu
Domowa siłownia niewielkim kosztem? Zainwestujcie w kettlebell fot. Fotolia

Kettlebell to odważnik przeznaczony do ćwiczeń. Wyglądem przypomina kulę z doczepionym uchwytem. Ten specyficzny kształt nie jest przypadkowy, bo taki kształt sprawia, że kettlebell zwiększa efektywność treningu. W czasie ćwiczeń z tym urządzeniem angażowanych jest wiele mięśni w tym samym czasie, a większość z nich polega na wykonywaniu tego samego ćwiczenia w określonej jednostce czasu.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat ćwiczeń z kettlebell i efektów treningu, to czytajcie dalej. Postaramy się również wyjaśnić jak zrobić przysiad z kettlebell i czym jest swing z tym sprzętem.

Za ciepło, za zimno, za mokro... Jak zacząć ćwiczyć i nie szukać wymówek?

Czym jest kettlebell?

Bardzo często można się spotkać z opinią, że kettlebell przypomina kulę armatnią z uchwytem. Ten sprzęt został wymyślony w Rosji w XVIII wieku. Początkowo był wykorzystywany do treningu wojskowego i tam odkryto jego zalety - szybki rozwój mięśni, możliwy dzięki dołączeniu ciężaru do ćwiczeń gimnastycznych.

Tradycyjne kettlebell to metalowe, mało estetyczne i metalowe kule. Obecnie dąży się do uzyskania jak najatrakcyjniejszego wyglądu oraz zoptymalizowania kształtu uchwytu tak, aby maksymalnie wykorzystać jego potencjał. Obecnie kettlebell odzyskuje swoją dawną popularność i można go znaleźć na każdej siłowni i klubie fitness.

Chcesz mieć smukłą i proporcjonalną sylwetkę? Wystarczy jedna drobna zmiana w treningu

Jakie ćwiczenia można wykonać z kettlebell?

Trening z wykorzystaniem kettlebell jest odpowiedni dla każdej osoby, która chce połączyć trening siłowy i wytrzymałościowy. Jest polecany szczególnie kobietom, które chcą ujędrnić nogi, pośladki i ramiona.

Nieprawidłowe wykonywanie ćwiczeń z kettlebell może wywołać więcej szkody niż pożytku. Dlatego pierwsze treningi z wykorzystaniem tego narzędzia powinny być wykonywane pod okiem wykwalifikowanego trenera. Dzięki takiemu wsparciu łatwiej i szybciej będzie wam nauczyć się prawidłowej techniki i korygowania błędów.

Poniżej znajdziecie link do treningu, który przygotowała specjalnie dla was z trenerka personalna - Justyna Trzmiel.

Propozycje ćwiczeń w treningu siłowym z kettlem [video]

Jakie efekty dają ćwiczenia z kettlebell?

Sekret tych ciężarów tkwi w specjalnie osadzonym środku ciężkości - dzięki temu w pełni możecie korzystać z możliwości przyrządów. Odpowiednio dobrany zestaw ruchów z kettlebell rzeźbi całą sylwetkę, ale przede wszystkim pozwala na zwiększanie wytrzymałości siłowej. Taki bowiem był pierwotny zamysł w stworzeniu odważników – ćwiczenia z ich użyciem kłaść nacisk na funkcjonalność i wzrost siły. Zalet ćwiczeń z kettlebell jest bardzo dużo – poprawiają ogólną kondycję organizmu i przygotowują ciało do innych ćwiczeń.

Co potrafi kettlebell? Trening z ciężarami angażuje wiele partii mięśniowych. Dzięki temu nie musicie wykonywać oddzielnych ćwiczeń na uda, ramiona, brzuch czy pośladki. Dobrze skomponowany trening z odpowiednią ilością powtórzeń tego samego ćwiczenia, jest w stanie wzmocnić mięśnie, siłę i wytrzymałość. W czasie ćwiczeń z obciążeniem pracują mięśnie głębokie, które są zmuszone do maksymalnej mobilizacji.

Jeżeli intensywnie pracujecie z kettlami, to zachodzi efekt "after burn", czyli tzw. spalanie przedłużone - organizm jeszcze długo po zakończeniu treningu spala kalorie. Ćwiczenia wykonywane z kettlebell poprawiają stabilizację i postawę, wydolność sercowo-naczyniową i zwiększają odporność na urazy.

Intensywny trening z ciężarkami spala mnóstwo kalorii i świetnie rzeźbi całą sylwetkę. Dodatkowo rozwija dynamikę i świadomość własnego ciała.

Kettlebell - co daje trening z odważnikami?

Kettlebell swing

Swing to podstawowy ruch w czasie treningu z kettlebell. Najbardziej popularna jest rosyjska odmiana tego ćwiczenia. Polega na wprowadzeniu odważnika w ruch i huśtaniu go do wysokości klatki piersiowej. Istnieje również amerykańska odmiana swingu, w której ciężar powinien sięgnąć aż do czoła.

Jak prawidłowo wykonać swing z kettlebell?

1. Swing polega na wykonaniu skłonu, a nie przysiadu - ruch polega na pochylaniu i prostowaniu tułowia, a nie na wykonywaniu przysiadów.

2. Pamiętajcie, że plecy muszą być proste.

3. Ćwiczenie powinno być wykonywane dynamicznie, a nie statycznie. Gwałtowne uniesienie kettlebell wprawi go w ruch. Dzięki temu odważnik poszybuje w górę i zostanie wypchnięty siłą pośladków i bioder. 

4. Powinien poszybować do wysokości barków (ewentualnie brody). Pamiętajcie, żeby nie odchylać się do tyłu!

5. Pozwól mu "samodzielnie" opadać - powinien przejść przez przestrzeń o kształcie trójkąta utworzoną przez krocze i kolana.

Odważniki kettlebells – jak z nimi ćwiczyć?

Ile kosztuje kettlebell?

Ceny kettlebell są bardzo różne i zależą głównie od wagi. W popularnym sklepie sportowym kettlebell o wadze 6 kilogramów możecie kupić za ok. 55-69 zł, za 12 kilogramów będzie trzeba zapłacić już ok. 89-95 zł, za 16 kilogramów ok. 140 zł, a za 20 kilogramów już ok. 230 zł.

14 rzeczy, o których powinnyście pamiętać, zanim zaczniecie ćwiczyć

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/6 miesięcy temu
Ja już kupiłam kettbells w hop-sport.pl o właśnie zaczynam trening :) Polecam :)