POLECAMY

Trening z wykorzystaniem własnej masy ciała? 5 zalet kalisteniki

Zobacz, dlaczego warto wybrać tę formę ćwiczeń!

Zobacz, dlaczego warto wybrać tę formę ćwiczeń!


fot. Fotolia

Kalistenika chociaż znana jest od starożytności, dopiero teraz cieszy się popularnością. Wyparta przez siłownie i zepchnięta do roli ogólnorozwojowych ćwiczeń w ramach zajęć wychowania fizycznego w szkołach, powraca jako sposób na aktywność w mieście, często pod nazwą "street workout”.

Na czym polega? Opiera się na ćwiczeniach z wykorzystaniem własnej masy ciała, dzięki czemu trening siłowy jest harmonijną współpracą wszystkich mięśni. Kalistenika pomaga budować mięśnie, ale też koordynację ruchową oraz świadomość ciała. Poznaj jej 5 głównych zalet!

1. Nie potrzebujesz zaawansowanego sprzętu

Nie musisz korzystać z profesjonalnych urządzeń, hantli czy specjalnych ławeczek, żeby trenować kalistenikę. Możesz ćwiczyć za darmo we własnym domu z wykorzystaniem mebli i drążka albo na powietrzu z użyciem elementów zabudowy miejskiej. Obecnie masz do dyspozycji coraz więcej ogólnodostępnych placów osiedlowych z drabinkami oraz drążkami.

2. Możesz dostosować treningi do wciąż zmieniającego się planu dnia

Treningi możesz wykonywać dosłownie wszędzie – w domu, w ciasnym pokoju hotelowym, na powietrzu. To sprawia, że kalistenika świetnie wpisuje się w grafik osób zabieganych i dużo podróżujących, które nie są w stanie zaplanować regularnych wizyt na siłowni.

3. Nie narażasz stawów i ścięgien na sztuczne przeciążenia

Ponieważ ćwiczenia kalisteniczne odwzorowują naturalne ruchy ciała człowieka nie obciążają tak mięśni, stawów i ścięgien, jak użycie ciężkiego sprzętu czy zewnętrznych ciężarów. Pracujesz w obrębie własnego ciała, skupiając się na jego możliwościach.

Ćwicząc nie doprowadzasz do izolacji poszczególnych partii mięśni, jak często ma to miejsce w przypadku maszyn na siłowni. Dzięki temu dużo trudniej spowodować przeciążenie określonego obszaru ciała albo jego uraz . Trenujesz od razu całościowo, wzmacniając wiele grup mięśniowych jednocześnie.

4. Rozwijasz swoją sprawność funkcjonalną

Kalistenika zapewnia siłę, harmonijny rozwój wszystkich mięśni oraz, godną pozazdroszczenia, sprawność fizyczną i koordynację, które widzi się zazwyczaj tylko u zawodowych gimnastyków. Uczy panować nad ciałem jako całością, w której każdy element: staw, ścięgno, mięsień jest częścią tego samego mechanizmu.

5. Trenujesz ciekawie, nie dając się rutynie

Masz do wyboru setki ćwiczeń możliwych do wykonania, od najprostszych do niezwykle zaawansowanych, osiągalnych dopiero po wielu latach treningu.  Możesz spośród nich wybierać, dowolnie je mieszać.

Na siłowni większość ruchów jest powtarzalna i niemal identyczna. Kalistenika jest zaś kreatywna, łączy dbanie o sprawność fizyczną z zabawą. Ćwiczenie na drążkach ma w sobie coś z beztroski lat dziecięcych  - bujanie się, huśtanie, wspinanie oraz czas spędzony aktywnie na powietrzu. A efekty? Rewelacyjne – imponująca sprawność fizyczna, a także zgrabna, wyrzeźbiona i proporcjonalna sylwetka.

Ćwiczenia kalisteniczne nadają się dla osób w każdym wieku, dla początkujących i zaawansowanych, zarówno dla niej, jak i dla niego, można też wykonywać je we dwoje.

Zobacz także:

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)