POLECAMY

Jak ćwiczyć w czasie upałów?

Nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie treningu podczas upału grozi nawet zaburzeniami rytmu serca oraz zawałem. Ja zatem biegać i wykonywać inne formy aktywności w bardzo gorące dni?

sport w upał

fot. Fotolia

Trenujesz? Latem grozi ci nawet zawał!

Podstawą radzenia sobie z upałami jest picie większych ilości wody, pozostawanie w cieniu i noszenie przewiewnych ubrań. Czy sportowcy nastawieni na regularne treningi powinni stosować się do identycznych zasad?

– W gorące dni organizm sportowca jest bardziej obciążony. Dlatego w celu przygotowania do treningu zaleca się kontrolę u lekarza oraz przeprowadzenie badań krwi, EKG, a czasami też echa serca i testu wysiłkowego – mówi dr n. med. Beata Kraśnicka-Sokół, kardiolog w warszawskiej klinice Demeter. – Prócz udaru cieplnego, skutkiem niewłaściwego podejścia do treningów latem mogą być nawet zaburzenia rytmu serca, a w niektórych przypadkach zawał.

Podstawa treningu latem, czyli o czym pamiętać?

Latem warto pamiętać nie tylko o kontrolnych badaniach, ale też o podstawowych zasadach zachowania w okresie upałów. To przede wszystkim regularne uzupełnianie płynów.

Przeciętny człowiek powinien wypijać w ciągu doby minimalnie od 2 do 2,5 litra wody w różnej postaci. W okresie wysokich temperatur, a także podczas wysiłku fizycznego, ta wartość wzrasta. Zaleceniem lekarzy jest zabranie 1,5-litrowej butelki wody na trening trwający do godziny. Przy dłuższym, intensywnym wysiłku wodę lepiej zastąpić napojem izotonicznym. To pozwoli uniknąć wypłukania z organizmu elektrolitów, szczególnie sodu, czego skutki mogą być groźne dla zdrowia i życia. Przed wyjściem z domu warto też pamiętać o podstawach, takich jak założenie przewiewnego okrycia głowy, „oddychającej” odzieży oraz użycie kremu z filtrem w ramach ochrony przed palącym słońcem.

- Jako lekarz chorób wewnętrznych od siedemnastu lat badam pacjentów, którym zdarzają się nawet hospitalizacje spowodowane wysiłkiem w bardzo wysokiej temperaturze. Dlatego latem najlepszym rozwiązaniem jest zmiana pory treningów i aktywność wtedy, kiedy słońce skryje się za horyzontem – mówi dr Beata Kraśnicka-Sokół.

Zobacz też: Jak uprawiać bezpiecznie sport latem?

Wieczorami można więcej

Lekarze zalecają, by w okresie upałów unikać wysiłku między godziną 11:00 a 14:00. Wysoka temperatura potrafi jednak utrzymywać się dłużej. Latem wiele osób decyduje się więc na treningi po zmroku. To z jednej strony rozwiązanie dobre w kontekście ochrony przed przegrzaniem, a z drugiej przynoszące szereg korzyści związanych z efektami treningu.

- Zostało udowodnione, że wieczorami wydolność organizmu, maksymalna siła i szybkość wzrastają o kilka procent.  Wieczorny trening stwarza lepsze warunki do wzrostu masy mięśniowej, siły lub wytrzymałości – twierdzi Krzysztof Makowski, ekspert zespołu trenerów personalnych Fitness Setup. - W późnych porach zwiększa się wydzielanie hormonu wzrostu, który ma wpływ na regenerację, hipertrofię mięśniową i redukcję tkanki tłuszczowej.

Zaczynając przygodę ze sportem nocą, warto zaopatrzyć się w oświetlenie czołowe, lekkie, pewnie trzymające się głowy, a jednocześnie zapewniające szeroką wiązkę światła, które da widoczność pod stopami i po bokach ścieżki.

- Trzeba pamiętać, że osoby biegające po zmroku, szczególnie mieszkańcy przedmieść i wsi, muszą dbać o dobrą widoczność drogi i swoją względem samochodów lub rowerzystów – mówi Cyprian Lemiech, ekspert ds. oświetlenia przenośnego w firmie Mactronic. – Sportowa lampka czołowa i dobrej jakości odblaski zapewniają bezpieczeństwo niezbędne do prowadzenia efektywnego i przede wszystkim spokojnego treningu.

Ekspert dodaje, że dobrze jest szukać tzw. czołówek z dyfuzorem, który rozprasza światło we właściwy dla biegacza sposób. Niektóre lampki posiadają dodatkowe oświetlenie z tyłu głowy, co zwiększa możliwość dostrzeżenia sportowca z większej odległości.

Wieczorny trening jest znakomitą opcją na bicie personalnych rekordów oraz naprawdę intensywne ćwiczenia. Wysiłek fizyczny w godzinach np. 19:00-20:00 jest lepszy dla układu odpornościowego. W czasie snu, po treningu, ciało może spokojnie wrócić do homeostazy, czyli stanu wewnętrznej równowagi.

Zobacz też: Sport dla przedszkolaka

Źródło: materiały prasowe PR EXPERT/mn

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/2 lata temu
w czasie upalow cwiczyc trzeba rozsadnie, bo latwo o odwodnienie organizmu, ktore w konsekwenscji moze miec powazne skutki! dlatego najwazniejsze jest wlasciwe nawadnianie, sama woda moze nie wystarczyc! trzeba spozywac rowniez doustne srodki nawadniajace zawierajace sole mineralne, aby zapewnic szybki powrot do rownowagi wodno - elektrolitowej organizmu, ja zawsze stosuje Orsalit, bo jest skuteczny, a do tego smakuje calkiem niezle, co jest szczegolnie wazne dla dzieci!!
/2 lata temu
Przede wszystkim pić dużo wody. O ile ćwiczymy na siłowni, często klimatyzowanej, nie powinno nam się w trakcie ćwiczeń nic stać. Warto dać też swojemu organizmowi czas na regenerację, nie przeforsować się. Jeżeli już mamy zamiar ćwiczyć na zewnątrz, róbmy to bardzo wczesnym rankiem albo w późnych godzinach wieczornych, kiedy upał nie jest tak dotkliwy.
/2 lata temu
A co jeśli nie jesteśmy wyczynowymi sportowcami? Czy wtedy też musimy uważać w upały? Albo na coś szczególnie zwrócić uwagę?